"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

14 June 2015

Tip Tingkat Tahap Kesuburan

Berat Badan Ideal

Bagi pasangan yang mengalami masalah kekurangan atau berlebihan berat badan perlu mencapai berat badan ideal terlebih dahulu sekiranya ingin merancang kehamilan. Kekalkan tahap berat badan ideal sekurang-kurangnya selama 6 bulan bagi meningkatkan tahap kesuburan diri.


Senaman

Jadikan senaman sebagai amalan untuk meningkatkan kecergasan badan. Lakukan aktiviti fizikal yang mudah seperti berjalan, jogging, berenang, menaikki tangga dan lain-lain aktivitii yang bersesuaian dengan cara hidup masing-masing.


Kurangkan Kafein

Kafein boleh mengurangkan penghasilan hormon prolaktin dalam badan. Oleh itu, kurangkan pengambilan produk makanan dan minuman yang mengandungi kafein.


Pelbagai Mineral Dalam Diet

Penghasilan dan kualiti sperma dapat ditingkatkan dengan pengambilan mineral seperti ikan sardin, tiram, daging, ayam, udang, keju, telur dan sebagainya.


Jauhi Makanan Proses

Tahap kesuburan akan terganggu dengan pengambilan makanan yang diproses. Ini disebabkan makanan proses kurang mengandungi vitamin dan mineral tetapi kaya dengan kalori.


No comments:

Post a Comment