KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah serta Kualiti yang dijamin Tulin.

13 April 2012

Mandian Herba














Rempah Mandi Jamu Mak Dara - RM30.00
200 gram


Cara Penggunaan:

Rebus rempah mandi ke dalam satu periuk sehingga mendidih. Ambil tiga cawan air rempah mandi dan dicampur ke dalam setengah baldi air panas / suam (mengikut kesesuaian). Mandi menggunakan air rempah secukupnya. Sekiranya air rempah yang direbus di dalam periuk berkurangan, bolehlah ditambah dengan air yang baru. Rempah mandi boleh digunakan sehingga habis tempoh berpantang mengikut keperluan ibu-ibu dalam tempoh berpantang.

Khasiat:

Rempah Mandi Jamu Mak Dara sangat berkhasiat untuk mengekalkan kehangatan badan ibu-ibu baru melahirkan dan menyingkirkan sel-sel kulit mati pada tubuh. Ia juga untuk membuang angin dan mengelakkan angin dari memasukki liang tubuh dan menyegarkan tenaga tubuh yang lemah. Selain itu, ia juga sesuai untuk menghilangkan bau badan dan kesan-kesan hitam akibat kulit pecah.



Ibu Mandi Jati Indah (2 paket) - RM24.00

Berfungsi membuang angin dan lenguh dalam badan, memanaskan badan ibu bersalin, mengembalikan kesegaran badan, meredakan keletihan dan stress.

Cara Penggunaan :

Rebus 1 bungkus ibu mandi bersama daun mandi, biarkan suam dan mandilah seperti biasa. Jika tidak ada daun mandi, rebus ibu mandi bersama 1 baldi air, ambil 3 jag campur dengan 1 baldi air biasa, mandilah sehingga ibu mandi yang direbus hilang bau dan warnanya.













Mandian Rempah Herba Tradisional - RM15.00

Berupa rempah ratus dan kayu-kayu herba
















Mandian Herba TYT - RM10.00
2 sachet x 40 gram


Digunakan semasa berpantang, ibu bersalin sering mengelak dari "mandi" sebab bimbang mengidap 'angin dalam badan' dan sakit kepala. Tetapi peluh yang terkumpul semasa bersalin menyebabkan bakteria merebak, oleh itu, penting untuk sentiasa menjaga kebersihan badan. Mandian Herba Bersalin TYT dapat membantu untuk membersih dan memulihkan kekuatan badan.

Mandian Herba Bersalin TYT disediakan khas mengikut formula tradisional. Ia mengandungi herba terpilih yang berfungsi meningkatkan edaran darah, menghilangkan angin badan dan mengukuhkan otot dan sendi.

Digunakan untuk:
  • Mandi dan lapkan badan (semasa dalam pantang)
  • Merendam badan selepas penat berkerja (untuk kaum lelaki juga)













Mandian Herba Biodex - RM25.00
Dalam Uncang
















Herba Mandian Aura Inner - RM35.90

Bahan-Bahan:

Daun Capa / Sembung, Daun Serai Wangi, Daun Meringan, Daun Inai, Daun Pandan, Daun Lamuni, Daun Senduduk, Daun Cemumar Dan Lain-Lain Lagi.

Herba Mandian Aura dipek di dalam uncang yang lebih moden agar mudah digunakan. Penggunaan dedaun herba ini secara tradisional dapat membantu melancarkan peredaran darah, membuang angin dalam badan, mengembalikan kesegaran dan meningkatkan aura dalaman serta berfungsi sebagai aromaterapi untuk mengurangkan stress. Amat sesuai bagi ibu selepas bersalin untuk mengendurkan urat dan saraf setelah melalui proses kelahiran. Boleh juga digunakan sebagai persediaan mandian bagi individu yang mengalami demam panas yang berterusan. Setiap uncang boleh digunakan lebih dari sekali atau sehingga pati / warna atau aromanya hilang.

Cara Penggunaan:
  • Masukkan 1 uncang Herba Mandian Aura ke dalam 3 liter air.
  • Rebuskan uncang hingga mendidih selama 15 hingga 30 minit.
  • Campurkan air sejuk sehingga ianya mencapai suhu yang bersesuaian untuk mandi.
  • Jirus air rebusan Herba Mandian Aura ke seluruh badan dari leher ke bawah secara perlahan-lahan supaya air rebusan dapat meresap ke dalam badan.

Peringatan:

Elakkan menjirus kepala dan rambut denga air rebusan herba yang panas bagi mengelakkan sakit kepala atau rambut gugur. Gunakan air biasa.
















Rempah Harum Sari Mustika Ratu - RM10.00
100 gram (Serbuk)

Dirumus dari bahan-bahan alami secara tradisional untuk memperlancarkan peredaran darah, mengurangi lemak-lemak di badan dan mengubati keputihan serta menghilangkan bau badan. Memberikan kesegaran fisik dan keharuman yang khas.


Cara Pemakaian:

Masukkan serbuk Rempah Harum Sari ke dalam baldi atau bath tub dan tuangkan air panas agar Sari yang berkhasiat dapat keluar dari Rempah Harum Sari kemudian tuangkan air dingin sehingga menjadi hangat sekuat badan. Siramlah keseluruhan tubuh atau rendamlah seluruh badan selamag 15-20 minit.Bagi yang mempunyai Sauna di rumah, anda boleh juga meletakkan di dalam periuk sauna dengan membuat seperti bunjut. Nikmati keharuman dan segaran sambil bersauna.

40 comments:

  1. rempah mandi jamu mak dara 1 paket boleh guna sehingga habis tempoh pantang 40 hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, insyaallah boleh.

      Delete
    2. As Salam akak, kalau kte mandi skurg-kurgnya 2x shari, boleh ke btahan smpai habis 44 hr bpantang..pd pendapat akak mandian mane yg sesuai.. Tq akak

      Delete
    3. Wsalam,
      Klau akak, akak ambil rempah mandi mak dara 2pkt. Insyaallah lbh dari cukup untuk mandi 2 x sehari dlm tempoh berpantang. Tq

      Delete
  2. kak, rempah mandi mak dara ni sesuai x utk letak dlm periuk sauna?

    ReplyDelete
  3. Assalam Kak Engku .... yg herba mandian Aura Inner tu ... dalam pek tu ade berapa uncang yer .... thanxs...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam rosa,
      Mandian aura 1 kotak ada 3 uncang. Tq

      Delete
  4. salam kak engku, rempah harum sari mustika ratu tu sepaket boleh tahan brape lama? cukup ke untuk tempoh berpantang? selain untuk mandian, boleh tak digunakan untuk bertangas? *ika*

    ReplyDelete
  5. Ika : Wsalam, rempah harum ini boleh tahan bergantung kepada penggunaan kita, pada akak insyaAllah cukup kerana bukannya hari-hari kita perlu guna atau mandi dengan rempah nie, selain tu klu nak guna utk bertangas, akak kurang pasti la huhuhu

    ReplyDelete
  6. salam kak engku..nk tanya..knp slpas mandi rempah bdan saya akn gatal2 dan akan jd seperti ruam.. ketika bersalin ank slung sya mnggunakan herba segar..slpas mndi akn timbul ruam..sma spt bby.. Baru2 ni sya bersalin ank no.2..jd saya beli rempah herba aura...tetap sama jg..bby pn begitu..lastly saya tahan mandi selama seminggu je mandi herba..knp ye kak engku?

    ReplyDelete
  7. slm kak,klu kita dah lulur dgn lulur herba nona roguy tu,perlu ke mandian ni lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Luluruntuk hilangkan daki @ kesan hitam pd bdn masa hamil. Mandian rempah adalah untuk menyegarkan bdn dgn bau2an rempah. Insyaallah lulur + mandian blh kekalkan kecantikan n kesegaran ibu2 dlm pantang. Tq

      Delete
  8. salam, orang ngandung blh x mandi rempah herba mustika ratu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Ida, tak boleh, nak mandi buat apa nye huhuhu

      Delete
  9. salam,
    kak engku , mandi herba ni hari ke berapa lepas bersalin sesuai digunakan.TQ

    ReplyDelete
  10. Wsalam Kamelia, hari ketiga atau keempat dah boleh dah

    ReplyDelete
  11. salam,
    kak engku, nak tanya kalau untuk rempah herba tradisional, sepaket tu cukup ker sampai habis pantang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, klau nak guna hingga habis pantang seelok2nya 2 pkt. Tq

      Delete
  12. Nak tanyala say keguguran bulan 9 tahun lepas. Baru je nak berurut. Itupun sebab dah terasa angin dlm badan. Jadi boleh tak kalau sy nak guna herba mandian seperti di at as Dan mandian Yang mana sesuai untuk saya?

    ReplyDelete
  13. salam
    kak, mandian rempah yang terbaik dan paling mendapat sambutan adalah mandian yg mana yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, yg paling dpt sambutan rempah mandi mak dara. Tq

      Delete
  14. Salam kak, rempah mandi mak dara kalo amk 2paket, free postage x? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, klu dlm semenanjung insyaAllah boleh adjust kot hihi

      Delete
  15. salam, nak tanya rempah mandian yang mana yang terbaik untuk lepas bersalin n berpantang??sebab tgk semua fungsi rempah tu ntuk lepas bersalin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Azlina, semuanya ok, cuma bezanya ialah cara penyediaannya spt ada yg dlm bentuk rempah (Kene sapu atau lumur) ada yg dlm uncang (senang je, rebus dan boleh terus mandi) ada yg kayu kayu herba (ada yg suka kerana best katanya hihi)

      so terpulang kat kita nak pilih mana yang berkenan di hati.

      Delete
  16. salam kak, kalo nak pakai time mengandung utk aura mandi ni boleh tak? sbb nak hilangkan bau badan n angin..

    ReplyDelete
  17. kak,semua untuk ibu mengandung ke? anak dara x bh guna eh mandian herba nie? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi boleh kalau nak gune untuk mandian, boleh segarkan badan

      Delete
  18. rempah biodex tu ada brp sachet? 1 sachet utk sekali mandi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak akak tak pernah kire lak ada berapa sachet mandian biodex nie huhu. Setahu akak dlm bungkusan nie ada banyak sachet yg kecil kecil mungkin dalam 30 sachet rasenya.

      Delete
  19. kak.. postage ke swk klu belirempah mandian ni saja berapa? blh free x? hehe

    ReplyDelete
  20. salam kak,nak tanyer,mandi remph2 ni bilasan yg terakhir ke?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, ada yang suka digunakan semasa mandi (kerana boleh gosok gosok pada seluruh badan) dan ada juga yg guna sebagai bilasan.

      Delete
  21. salam kak..mndian herba tyt 1 uncang blh pakai brape kali kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, uncang tyt nie kecik je, mungkin boleh gune 1@2 kali sahaja

      Delete
  22. Kak Engku, kat mana boleh saya dapatkan daun/batang meringan. Boleh tak Kak Engku sms saya 016-4826041. Terima Kasih

    ReplyDelete
  23. salam akak nak tanya la kalo rempah yg biodex tu ape kelebihan dia...bleh tahan bp lame tu..pastu sy nak tanya akak ade x jual lulur jugak...sy berpantang pakai set shaklee tp sy nak cari set untuk berpantang luaran pulak macam lulur badan tu ke...tq

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.

Mesej & Cadangan

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.