"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

02 September 2013

Menjauhi Kecacatan Bayi Dalam Kandungan



Kebanyakan bayi dilahirkan dengan kongenital yang sederhana iaitu tidak serius dan hanya sebilangan kecil yang dilahirkan dengan gangguan atau kecacatan kongenital yang serius. Gangguan atau kecacatan yang sederhana seperti sumbing bibir, jari-jari yang diselaputi oleh kulit seperti kaki itik, dan mempunyai jari tambahan.

Gangguan ini diwarisi oleh bayi daripada ibu bapa. Kecacatan kongenital yang serius yang boleh terdapa t pada bayi adalah seperti :

Kecacatan pada jantung yang boleh membawa maut
Kecacatan pada kulit abdomen
Kecacatan pada sistem urat saraf
Kecacatan kromosom
Kecacatan pada tengkorak bayi
Sindrom down

Kecacatan anencephaly ialah serius dan adalah kecacatan kongenital fizikal. Bayi yang menghidap anencephaly mempunyai gangguan pada pembentukan tengkoraknya. Bentuk tengkoraknya tidak sempurnadan menyebabkan oataknya terdedah. Kecacatan ini adalah serius dan bayi akan mati selepas dilahirkan.

Spina bifida – berlaku kerana kulit tulang belakang tidak terbentuk dengan sempurna dan menyebabkan tulang itu terdedah. Pemakanan yang tidak sempurna boleh menyebabkan terjadinya masalah spina bifida.


Punca Bayi Cacat

Antara punca yang dikenal pasti ialah faktor genetik atau warisan, dimana benih yang disenyawakan itu mengalami kerosakan. Pemakanan yang kurang seimbang boleh menyebabkan pembentukan tengkorak bayi dan tulang belakang bayi.


Fakta Umur Semasa Hamil

Hamil terlalu muda atau usia lanjut sering dikaitkan dengan gangguan kromosom seperti sindrom down atau mongol baby. Bayi yang mengalami sindrom down mengalami masalah terencat akal, gangguan pada jantung dan sistem pencernaan down sindrom sering berlaku dikalangan wanita yang berumur 40 tahun ke atas.


Ubat-Ubat Dan Jangkitan

Sesuatu yang merosakkan seperti ubat-ubatan dan jangkitan, janin di dalam rahim diperingkat awal perkembangannya boleh menyebabkan kecacatan bayi. Ubat seperti pil thalidomide yang diberikan kepada ibu yang hamil akan membantutkan perkembangan tangan dan kaki bayi.

Bayi tersebut dilahirkan tanpa tangan dan kaki yang sempurna. Penyakit rubela boleh menyebabkan kecacatan bai seperti kerosakan pada jantung, otak, buta dan pekak. Jika si ibu menghidap penyakit ini dalam tempoh tiga bulan pertama.


Menjauhi Masalah Kecacatan Bayi

Kebanyakkan kecacatan bayi dalam rahim dapat diatasi dengan tingkatkan taraf pemakanan. Masalah kecacatan pada urat saraf spina bifida dan anencephaly dapat dielakkan dengan meningkatkan pengambilan zat vitamin A, D dan C. Vitamin tersebut seelok-eloknya diambil satu biji tiga kali sehari bermula satu bulan sebelum hamil sehingga tiga bulan kehamilan.


Umur Yang Sesuai Untuk Hamil

Kecacatan bayi terutamanya sindrom down dapat dielakkan apabila ibu berkenaan hamil pada umur yang sesuai iaitu di antara 20 hingga 35 tahun.


Jangan Ambil Sebarang Ubat-Ubatan

Tabiat mengambil sebarang ubat-ubatan tanpa nasihat doktor semasa hamil tidak digalakkan. Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum menggunakan sebarang ubat-ubatan.


Dapakan Pencegahan Rubela

Penyakit rubela yang menyebabkan  kecacatan bayi dapat dicegah dengan menerima pencegahan pelalian rubela sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum mula hamil.

No comments:

Post a Comment