"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

13 September 2013

Masalah Penglihatan



Masalah penglihatan yang boleh diwarisi daripada ibu bapa ialah:

Rabun jauh – orang yang mempunyai masalah rabun jauh sukar melihat benda yang jauh tapi boleh melihat benda yang dekat dengan jelas. Masalah rabun jauh biasanya muncul semasa kanak-kanak.

Rabun Warna – orang yang rabun warna selalunya sukar membezakan antara warna merah dan hijau, diikuti biru dan kuning. Masalah ini jarang berlaku di kalangan perempuan, tetapi setiap 1 dalam 10 lelaki mengalami kesannya. Orang yang rabun warna sukar melihat sesuatu objek dengan jelas, tapi penggunaan kaca mata berwarna boleh membantu mereka menanganinya.

Mata Juling – masalah sistem saraf, khususnya yang mengawal mata, boleh menyebabkan bayi menjadi juling. Bayi yang dilahirkan juling mungkin mempunyai masalah melihat berganda, tapi dia mungkin sukar membezakan kedalaman dan penglihatan sisi. Doktor mungkin mengesyorkan terapi penglihatan untuk menguatkan otot mata atau pembedahan (untuk orang dewasa).

Sekiranya ada seorang anak yang mata juling, adik-beradiknya yang lain mempunyai 15 peratus kemungkinan untuk mempunyai masalah yang sama. Jika ada ibu bapa anak itu juga yang juling, peratusan risiko meningkat kepada sekitar 40 peratus pada anak-anak yang lain.

Astigmatisme – masalah ini mungkin disebabkan oleh faktor genetik, tekanan kelopak mata pada kornea atau pada orang dewasa, disebabkan oleh postur yang tidak betul atau banyak melakukan kerja-kerja yang memerlukan ketelitian mata. Mereka yang mengalaminya biasanya merasa sakit kepala, penat, sakit mata dan pandangan kabur.

No comments:

Post a Comment