"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

25 March 2013

Bolehkah Melakukan Hubungan Seks Semasa Hamil?



Hubungan seks masih boleh dilakukan seperti biasa bersama pasangan anda sepanjang tempoh kehamilan. Tiada halangan untuk melakukan hubungan seks sepanjang tempoh ini. Namun, anda seharusnya lebih berhati-hati untuk melakukan hubungan seks di awal minggu kehamilan iaitu pada 3 bulan yang pertama. Pada waktu itu, kehamilan masih di peringkat permulaan dan kandungan anda masih lagi lemah. Anda disarankan peka dengan sebarang tanda-tanda luar biasa seperti berlakunya kontraksi yang kuat, pendarahan sebelum atau selepas melakukan hubungan seks. Sekiranya ada, anda dinasihatkan supaya tidak meneruskan hubungan seks ketika itu, dan dapatkan rawatan sekira ianya semakin merisaukan anda.


Seks Tidak Membahayakan

Ramai pasangan akan lebih menikmati hubungan seks sepanjang tempoh kehamilan, ini disebabkan hormon yang meningkat dalam tubuh memudahkan nafsu anda dibangkitkan. Bagi pasangan yang menggunakan kaedah merancang sebelum ini, akan merasakan hubungan seks ketika kehamilan lebih tenang dan seronok kerana anda dan pasangan tidak lagi perlu risau mengenai kaedah merancang keluarga ketika itu. Jangan risau! Melakukan hubungan seks sepanjang kehamilan tidak memudaratkan kesihatan serta kandungan anda. Ini merupakan perkara normal yang dilalui oleh setiap pasangan. Namun, anda seharusnya berhati-hati untuk melakukan hubungan seks apabila:

·           Berasa sakit ketika melakukan hubungan seks.
·           Berlaku pendarahan walaupun hanya sedikit.
·           Pernah alami keguguran sebelum kehamilan ini.
·           Mengalami air ketuban pecah.
·           Pernah melahirkan bayi pramatang sebelum ini.


Bolehkah ibu hamil mengadakan hubungan seks sepanjang kehamilan?

Hubungan kelamin boleh dilakukan seperti biasa ke saat ibu hampir bersalin. Ia tidak sama sekali menjejaskan kandungan kerana pertamanya ada cecair yang melindungi serviks yang mencegah jangkitan kuman dan bayi juga terrlindung dalam kandungan ketuban. Bagaimanapun jika ada tanda-tanda luar biasa seperti pendarahan eloklah berbincang dengan doktor sebelum meneruskan hubungan seksual.

No comments:

Post a Comment