"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

02 March 2011

Mengelap Badan Bayi

Jangan terkejut jika bayi anda tidak sukakan air. Cara terbaik untuk membersihkannya adalah dengan menggunakan tuala. Bayi yang boleh mengangkat kepalanya ke atas amat sesuai dimandikan dengan kaedah ini.

Sebelum mula mengelap tubuh bayi anda, pastikan anda membaringkannya dahulu di atas sebuah tikar beralas. Kemudian lap bahagian mata, muka dan telinga dengan kepingan kapas bersih. Cari tempat yang sesuai dan letakkan barang-barang keperluan berhampiran anda. Ia bagi memudahkan anda menjangkaunya tanpa perlu bergerak jauh. Setelah bersedia, alaskan sehelai tuala di ribaan dan dudukkan bayi di atas riba anda. Kemudian teruskan dengan langkah seperti di bawah:

Bersihkan Bahagian Atas

Langkah 1: Tanggalkan bahagian atas pakaian anak anda. Basahkan tuala dan perah hingga agak kering. Cuci bahagian leher bayi anda, pastikan daki di bahagian pelipat kulitnya dibersihkan dan lakukan dengan lembut. Kemudian, keringkan bahagian leher dengan sehelai tuala kering.

Peralatan Yang Anda Perlukan:

1. Semangkuk kecil air suam untuk mengelap bahagian muka.

2. Semangkuk air suam yang ditambah sedikit cecair mandian bayi.

3. Kapas dan tuala muka yang lembab.

4. Tuala kering yang bersih.

5. Peralatan untuk menyalin lampin.


Langkah 2 : Teruskan berkomunikasi dengannya dan terangkan apa yang ada sedang lakukan. Sambil itu, celup tuala ke dalam air sekali lagi dan basuh pula keseluruhan bahagian dada dan perut bayi anda. Setelah itu, keringkan dengan sehelai tuala bersih.

Langkah 3 : Pegang sebelah tangan bayi anda ke atas untk meratakan lipatan kulitnya, cuci dan keringkan bahagian ketiak dan bawah lengan. Kawasan ini merupakan tempat debu dan peluh berkumpul. Kemudian cuci dan keringkan pula bahagian atas lengannya dengan cermat. Sekiranya anak anda menunjukkan minat untuk mencelup tangan ke dalam bekas air, biarkan sahaja agar dia faham bahawa bermain air adalah menyeronokkan.

Langkah 4 : Condongkan sedikit badan bayi anda ke hadapan, biarkan lengan anda menyokong berat badannya. Kemudian bersihkan dan keringkan bahagian bahu dan belakang badannya. Pastikan anda memerah tuala dengan betul, dia tentu tidak suka jika ada air yang menitis dan mengalir di bahagian belakang badannya.

Bersihkan Bahagian Punggung Dan Kaki

Cara 1 :
Tanggalkan pula seluar dan stoking bayi anda. Ambil tuala lembap dan bersihkan bahagian kakinya dan celah-celah jarinya. Kemudian lap dengan sehelai tuala kering pada bahagian tersebut.

Cara 2 : Akhir sekali, tanggalkan lampin dan bersihkan bahagian perut, kemaluan dan punggung sama seperti yang biasa anda lakukan. bagi bayi lelaki, bersihkan punggungnya dengan lebih sempurna kerana air kencing bayi lelaki biasanya akan terpancut ke semua tempat.



No comments:

Post a Comment