"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

02 March 2011

Mandikan Bayi

Bayi akan beransur-ansur suka dimandikan. Untuk memegang bayi yang masih kecil bukan kerja yang mudah. Tambahan pula bagi ibu bapa yang baru mendapat cahayamata pertama.

Bayi mempunyai kulit dan bahagian tulang belakang yang lembut perlu dipegang dengan berhati-hati. Berlatih memandikan bayi memerlukan kemahiran. Ini kerana ketika ini bayi yang baru lahir mungkin mempunyai perasaan yang bercampur aduk yang menyebabkan dirinya berasa tidak selesa apabila dimandikan.

Sebelum bayi bersedia untuk dimandikan, pastikan bilik tidak sejuk, anda dalam posisi melutut, duduk atau berdiri. Pastikan anda dalam keadaan selesa ketika memegang bayi anda. Sebagai panduan ikuti langkah seterusnya:

Langkah 1 : Pilih tempat yang bersih untuk memandikan bayi. Isikan air paip di dalam tempat mandi, tambahkan air panas dan sesuaikan kepanasannya (sedikit suam). Uji dengan menggunakan siku. Pastikan barang mandian seperti sabun dan kain tuala diletakkan berhampiran anda. Jangan kelam kabut.

Langkah 2 : Secara perlahan tanggalkan pakaian bayi dan lampinnya. Sambil itu, bercakap dengan bayi dengan suara yang lembut dan beritahu kenapa anda menanggalkan pakaiannya dengan menjelaskan bahawa dia akan dimandikan sebentar lagi.

Langkah 3 : Balut bayi dengan tuala. Lap mata dan mukanya dengan bulu kapas yang dicelup ke dalam air suam yang telah disejukkan. Lakukan dengan berhati-hati kerana bahagian ini kulit bayi agak sensitif.

Langkah 4 : Sebelum badannya dimandikan, basuh dahulu rambutnya. Pegang kepalanya menggunakan sebelah tangan dengan bahagian belakangnya berada di sepanjang lengan dan kakinya di bawah siku anda. Dengan menggunakan tangan, siram air dari tempat mandi ke atas kepalanya dengan perlahan.

Langkah 5 : Kemudian angkat bayi dan secara perlahan masuk ke dalam tempat mandi. Sokong kepala dan lehernya di atas lengan dengan tangan anda memegang sekeliling bahu dan pastikan bahagian atas lengannya jauh dari anda. Letak tangan anda yang sebelah lagi di bawah punggung dan pahanya.

Langkah 6 : Curahkan air ke badannya dengan lembut. Lakukan dengan perlahan sekiranya bayi anda kelihatan resah. Mandikan seluruh badannya. Jangan lupa bahagian belakang telinga, leher dan bawah lengan serta semua bahagian anggota badannya termasuk kaki dan jari tangan dan kaki. Bersihkan juga di sekitar celah-celah punggungnya. Serta jangan lupa untuk membersihkan bahagian belakang badannya.

Langkah 7 : Dua tiga minit memadai bayi di dalam air. Angkat bayi dengan meluncurkan tangan ke bawah punggungnya. Dukung bayi dengan behati-hati. Keringkan bayi anda. Sebahagian bayi suka dan berasa selesa apabila dirinya dibalut dengan tuala yang membuatkan dirinya menjadi kering. Keringkan di bahagian lipatan kulitnya.

Langkah 8 : Sekarang masa untuk pakaikan lampin dan baju yang bersih. Berikan senyuman kepada anak anda setelah menguruskannya.

No comments:

Post a Comment