"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

09 March 2011

Memakai Lampin Pakai Buang

Apabila ingin memakaikan lampin pada bayi anda, peraturan yang harus diikuti adalah memastikan punggung bayi anda sentiasa kering. Lampin yang lembap dan kotor akan menggalakkan jangkitan pada bayi.

Bayi yang berkeyakinan tidak akan duduk diam ketika anda memakaikan lampin untuknya. Walau bagaimana sekalipun kelakuan bayi anda, anda masih perlu membersihkannya. Jadikan masa menyalin lampin sebagai aktiviti yang menyeronokkan sama ada dengan menggeletek bayi anda atau memberikan permainan untuk dipegang.

Langkah 1 : Bentang lampin pakai buang dan pastikan bahagian berpita pelekat berada di bahagian atas. Kemudian, angkat kaki bayi dengan memegang buku lalinya. Ketika ini satu jari anda berada di antara kedua-dua belah kaki bayi yang dipegang. Luncurkan lampin tersebut di bawah punggung bayi sehingga bahagian atas lampin berada segaris dengan punggungnya.

Langkah 2 : Pegang bahagian hadapan lampin dan bawa ke atas. Jika anda sedang memakaikan lampin bayi lelaki, pastikan zakarnya menghala ke arah kakinya, jika tidak dia mungkin akan membuang air kecil ke dalam ikatan pinggangnya. Juga standby dengan kain lampin untuk menutup zakarnya kalau kalau dia memancutkan air kencingnya ketika sedang menukarkan lampin hehehe.

Langkah 3 : Pegang satu penjuru lampin pada kedudukannya dan guna tangan sebalah lagi untuk membuka dan menarik pita pelekat ke depan dan lekatkan di hadapan. Pastikan kedudukan pita pelekat selari dengan tepi lampin.

Langkah 4 : Ulang langkah yang sama pada sisi yang satu lagi sambil memastikan lampin terletak kemas di sekeliling kaki bayi anda dan tidak berlipat.

Langkah 5 : Lampin pakai buang yang digunakan harus muat secukupnya di sekeliling pinggang bayi anda. Jika diuji dengan jari, ia boleh memuatkan hanya satu jari anda sahaja. Kemudian, periksa muat lampin, jika terlalu longgar buka semula pita dan lekatkan semula pada kedudukan yang sesuai.

Info : lampin pakai buang membolehkan bayi anda kelihatan lebih kemas. Jangan biarkan bayi anda terlalu lama berada dalam lampin yang basah atau kotor.

No comments:

Post a Comment