"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

09 March 2011

Memakai Lampin Fabrik

Selain menggunakan lampin pakai buang, anda juga boleh menggunakan lampin fabrik sebagai alternatif. Lampin fabrik yang digunakan harus bersih dan siap sedia dilipat agar mudah digunakan apabila perlu. Ikuti beberapa langkah mudah memakai lampin fabrik dengan lipatan penyerap tiga.

Langkah 1 : Angkat kaki bayi dengan memegang buku lalinya. Kemudian luncurkan lampin fabrik di bawah punggung bayi hingga pinggang atas lampin berada selari dengan kedudukan pinggang bayi.

Langkah 2 : Bawa lipatan lampin fabrik yang di tengah ke atas di kelangkangnya dan halakan zakar bayi anda (bayi lelaki) ke bawah bagi mengelakkan air kencingnya membasahi kawasan pinggang. Pegang bahagian lipatan tersebut sementara anda melipat sedikit fabrik di sisi kiri bayi. Bawa bucu lampin yang dilipat tadi ke atas dan balutkan di sekeliling pinggang bayi. Tarik lampin itu sedikit bagi menegangkannya. Pegang lampin pada kedudukan itu sementara anda melipat pinggir panjang yang satu lagi ke atas.

Langkah 3 : Sambil memegang penjuru yang pertama, bawa penjuru lampin kedua ke hadapan dan tarik lampin sehingga ketat. Bahagian lipatan ini akan menjadi longgar setelah anda mengenakan pin.

Langkah 4 : Masukkan jari anda di antara lampin fabrik dengan perut anak anda supaya anda tidak tertusuknya, kemudian pin semua lapisan lampin agar ia tidak terbuka. Pin secara mendatar dan klip penutupnya. Lampin fabrik yang baik dapat muat dengan selesa di sekeliling pinggang dan kaki bayi anda. Seperti biasa, uji ikatan lampin dengan jari anda. Biasanya lampin fabrik akan semakin longgar apabila bayi anda bergerak-gerak. Oleh itu, buka pin dan pakaikan semula lampinnya.

Lagkah 5 : Kemudian, pakaikan seluar plastik berikat bagi menggelakkan kulit punggung bayi anda merah dan sakit. Seluar plastik seperti ini membenarkan sedikit peredaran udara tetapi kebocoran kerap juga berlaku. Masukkan lampin kain yang terkeluar di sekeliling pinggang dan kaki bayi agar dia berasa selesa.

Info : Lampin fabrik kapas juga mampu menyokong pinggul bayi dengan baik.


No comments:

Post a Comment