"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

14 March 2011

Memakai Dan Menanggalkan Pakaian Bayi

Kesukaran memujuk bayi untuk berpakaian sudah pasti menuntut kesabaran. Untuk mengatasi keadaan ini, sebelum menyalin dan menanggalkan pakaian anda boleh membelainya sambil memandang mesra ke wajah dan mengusap lembut seluruh badan bayi.

Cara Memakaikan Pakaian Bayi

Disamping itu, anda boleh membuatkan aktiviti ini suatu perkara yang menyeronokkan dengan cara mengesel-geselkan kepala, mendakap, mencium dan berbual sebanyak mungkin ketika memakaikan pakaian kepadanya. Secara psikologinya, si kecil akan berasa dekat dan selamat bersama anda. Dia akan mula berasa selesa dan mudah sekali untuk anda memujuknya untuk berpakaian. Seterusnya ikuti panduan cara berpakaian:

Langkah 1 : Pujuk bayi anda sebelum memakai baju. Pastikan dia dalam keadaan tenang. Baringkan bayi anda di atas tilam nipis menyalin pakaian. Kemudian pegang baju tersebut dan kumpulkannya di dalam kedua-dua belah tangan anda. Letakkan pinggir belakang baju pada bahagian atas kepalanya untuk memudahkan anda memakai bajunya.

Langkah 2 : Dengan lembut, turunkan pinggir hadapan baju tersebut ke dagu bayi anda. Pegang semua kain baju yang terkumpul bersama dan regangkannya selebar yang anda boleh supaya tidak bergesel pada muka bayi.

Langkah 3 : Sebelah tangan digunakan untuk mengangkat kepala supaya bahagian belakang baju berada disekeliling lehernya dan terletak di belakang bahunya. Dengan perlahan-lahan, angkat kepala dan bahagian belakang bahunya supaya baju mudah disarungkan ke lehernya. Kemudian turunkan kepalanya semula ke tilam menyalin pakaian dengan berhati-hati untuk mengelakkan kepalanya terhantuk.

Langkah 4 : Jika baju itu berlengan panjang, masukkan semua jari sebelah tangan anda ke dalam lengan baju yang pertama dan regangkan dengan lebar supaya tangan bayi dapat melalui ruang lengan baju itu. Pegang buku lima bayi anda dengan tangan anda sebelah lagi untuk memudahkan baju itu dipakaikan.

Langkah 5 : Pegang tangan bayi anda dengan tangan anda yang pertama dan dengan menggunakan tangan anda yang sebelah lagi, lalukan lengan baju ke dalam tangan bayi anda. Tarik baju ke bawah di bawah tangannya. Lakukan perkara yang sama dengan lengan baju yang satu lagi.

Langkah 6 : Tarik baju menutupi bahagian perutnya. Angkat bahagian bawah badannya dengan memegang kedua-dua buku lalinya dan tarik bahagian belakang bajunya tersebut. Butangkan bahagian bawahnya dengan kemas.


Cara Menanggalkan Pakaian Bayi


Dalam tempoh menyalin baju bayi anda, sediakan sehelai tuala untuk membalut badan bayi atau salinkan pakaiannya dengan cepat. Berikan keselesaan kepadanya ketika menyalin baju. Baringkan bayi pada tikar menyalin pakaian. Bercakaplah kepadanya ketika menanggalkan bajunya supaya dia berasa selesa. Usah tergopoh-gapah, lakukan dengan lembut. Ikuti langkah seterusnya.

Langkah 1 : Buka butang tekan bajunya dengan berhati-hati. Kemudian angkat bahagian bawah badannya dengan cara memegang kedua-dua pergelangan kakinya. Tarik baju ke atas supaya mudah anda menanggalkannya.

Langkah 2 : Pegang sikunya dalam baju dengan sebelah tangan dan luncurkan seluruh kain melalui genggamamnya. Lakukan perkara yang sama pada tangan yang sebelah lagi.

Langkah 3 : Kumpulkan kain baju dalam kedua-dua belah tangan anda supaya tiada bahagian kain yang bergesel pada muka bayi apabila mengeluarkan baju nanti.

Langkah 4 : Regangkan bukaan selebar yang boleh, kemudian dengan satu pergerakan yang cepat, tarik baju ke atas melalui muka bayi anda, ke bahagian atas kepalanya.

Langkah 5 : Masukkan tangan ke bawah kepala dan leher bayi serta angkat bahagian atas badannya supaya anda dapat menarik keluar baju tersebut.

No comments:

Post a Comment