"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

11 November 2010

Menentukan Waktu Subur

Sebelum membuat pemeriksaan untuk menentukan kehamilan, sebaiknya anda perlu tahu mengenai waktu subur berdasarkan kitaran haid anda. Berikut adalah huraian mengenai kitaran haid. Huraian ini sangat jelas dan ringkas berbeza dengan sumber-sumber lain.

Ada dua sebab utama mengetahui waktu subur iaitu untuk mendapatkan zuriat dan mengelakkan mendapat zuriat. Hal ini sangat penting untuk mengelakkan anda hamil tanpa dirancang. Pastikan anda benar-benar bersedia sebelum membuat keputusan untuk hamil.

Secara umumnya kitaran haid setiap wanita ialah antara 28 hingga 30 hari. Tetapi ada yang mempunyai kitaran masing-masing iaitu seawal 25 hari atau lambat sehingga 35 hari. Jadi anda perlulah sentiasa mencatatkan kedatangan haid anda setiap bulan di dalam kalendar atau diari untuk memudahkan anda mengiranya. Jika anda pelupa atau terlalu sibuk, minta bantuan suami untuk membantu mencatatnya.

Ingat, ini adalah soalah yang pertama doktor apabila anda membuat ujian air kencing untuk mengesahkan kehamilan. Sama ada anda memahaminya sebagai HARI PERTAMA HAID TERAKHIR atau FIRST DAY LAST PERIOD, ia sangat penting bagi permulaan hidup baru anda.

Fasa Kitaran Haid

Hari 1 - 4

Fasa pengeluaran haid (menstruation). Ketika ini darah haid keluar. Hari pertama haid adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah permulaan fasa ini. Hari pertama hingga akhir perlu ditandakan di dalam kalendar pada setiap bulan jika anda merancang untuk hamil.

Hari 5 - 13
Fasa follicular yakni hormon estrogen meningkat. Darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14
Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya disenyawakan, ia akan turun melalui saluran falopio ke rahim.

Hari 15 - 28
Fasa luteal atau secretory. Selepas telur dikeluarkan dari tempatnya, sejenis hormon dipanggil progestrone dirembes daripada tempatnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh sebagai haid. Maka berlakulah lagi kitaran haid yang bermula pada hari pertama.

Bilakah Waktu Subur?

Waktu yang terbaik untuk mengadakan hubungan kelamin ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada tempatnya. Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 HARI daripada HARI PERTAMA HAID BERIKUTNYA atau ketika fasa luteal bermula.

Jika kitaran haid anda selama 28 hari bermakna 28 - 14 iaitu hari ke 14. Jika kitaran anda 30 hari bermakna 30 - 14 iaitu hari ke 16. Begitulah selanjutnya. Ini adalah kerana fasa luteal biasanya tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah-ubah. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama haid yang seterusnya.

Cara Lain Untuk Mengetahui Waktu Subur
  • Perubahan Suhu Basal Badan
  • Pemeriksaan Bendalir Pangkal Rahim (Serviks)
  • Pemeriksaan Posisi Pangkal Rahim
  • Pemeriksaan Dengan Menggunakan Alat Clear Plan.
Anggar Waktu Sesuai Untuk Mendapat Zuriat

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka kebarangkalian untuk mendapatkan zurait adalah amat terhad. Oleh itu Allah swt mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap lelaki adalah jutawan), ia boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap malam (atau siang hari kecuali pada bulan Ramadhan) pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15 16 selepas hari haid pertama untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya haid anda datang 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke 14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.

Panduan Dan Suplemen Pemakanan

Anda juga boleh mendapatkan bahan bacaan sebagai panduan, di sini terdapat 2 ebook yang sangat berguna bagi wanita yang ingin mendapatkan zuriat.

1. Ebook Senang Hamil
2. Ebook Rahsia Mudah Hamil

Disamping itu suplemen tambahan juga digalakkan kepada wanita-wanita yang ingin merancang kehamilan antaranya:

1. Iron Folic
2. Protein
3. Multivitamin


Elak Kehamilan Dengan Kiraan


Selain daripada untuk mendapatkan zuriat, ada pasangan yang ingin mengelakkan mengandung dengan cara mengira kalendar. Untuk pengetahuan anda, cara mengira melalui kelandar adalah berisiko dan tidak berapa tepat. Ini adalah kerana anda mungkin boleh tersilap kira atau kedatangan haid yang tidak berapa teratur menyebabkan tarikh subur lari dari kebiasaan.

Oleh kerana anda tahu sperma boleh bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan 7 hari), jadi 5 hari sebelum dan selepas hari kesuburan ada;ah waktu yang dianggarkan tidak boleh bersama isteri ataupun terpaksa menggunakan cara kontraseptif yang lain. Ada yang meletakkan 3 hari sebelum dan selepas waktu subur. Ini lebih rapat dan lebih berisiko. Terpulang kepada anda sendiri.

No comments:

Post a Comment