"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

11 November 2010

Masalah Ketidaksuburan

Ketidaksuburan atau kemandulan mungkin disebabkan oleh faktor-faktor penyakit, gangguan atau tekanan emosi dan psikologi yang biasanya boleh dirawat.

Kaedah rawatan tercanggih untuk meningkatkan kesuburan dan reproduktif manusia, boleh didapati di beberapa hospital dan pusat pakar di negara kita. Oleh itu, bagi mereka yang tidak subur atau mandul, peluang masih ada tetapi mereka perlu berusaha serta membelanjakan wang untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya.

Siapa yang paling sesuai mendapat rawatan ini? Rawatan ini sesuai untuk pasangan muda yang gagal hamil setelah dua tahun berkahwin atau pasangan yang kahwin lambat (misalnya selepas umur 30 tahun) yang masih tidak hamil selepas enam bulan atau setahun berkahwin.

Pasangan yang pernah hamil atau sudah mendapat anak pertama tetapi masih gagal hamil untuk kali kedua pun wajar mendapatkan pemeriksaan dan rawatan oleh pakar ginekologi. Namum, ada kes yang melibatkan kedua-dua pihak (suami isteri) yang telah menjalani pelbagai jenis siasatan (keputusan-keputusannya normal), mereka masih gagal mendapat kehamilan walaupun setelah pelbagai cara rawatan diberi. Hal ini mungkin berlaku disebabkan oleh pasangan yang tidak serasi atau immunologically incompatible.

Dalam kebanyakkan kes mandul, pihak isterilah yang sering mengambil daya inisiatif untuk menjalani siasatan dan rawatan manakala suami enggan datang, kononnya kerana ini akan menjatuhkan maruah atau egonya. Sebenarnya antara 30 hingga 40 peratus daripada kes-kes kemandulan adalah disebabkan oleh kemandulan lelaki.

Kesan Seks Waktu Haid

Dari sudut kesihatan, hubungan seksual ketika haid memberi pelbagai kesan buruk kepada individu. Ia tidak terhad kepada isteri tetapi juga kepada suami. Ini kerana golongan yang aktif seks seperti pelacur memiliki potensi yang tinggi untuk mendapat masalah kesihatan kerana melakukan hubungan seks ketika haid.

Daripada kajian pakar, darah haid mengandungi monotoksid. Vagina pada masa haid sangat lembut dan lebih senang dijangkiti penyakit STD (sexually transmitted disease) seperti genital warts, herpes, gonorrhea dan chlamydia.

Kebanyakan pasangan yang melakukan hubungan seksual ketika haid mengadu mengalami kesakitan dua kali ganda daripada biasa. Darah haid atau rembesan dari faraj sangat mudah mendedahkan pasangan dengan pelbagai penyakit. Meskipun kesannya kepada lelaki ketara tetapi impaknya kepada perempuan lebih hebat.

Tahap kesuburan STD memungkinkan perempuan tidak mampu hamil. Gonorrhea misalnya disebabkan oleh bakteria yang dipanggil neisseria gonorrhea. Bakteria ini mudah disebarkan menerusi hubungan seksual termasuk seks oral. Ada banyak kes, gonorrhea tidak menunjukkan simptom tertentu, tetapi ada simptom yang ditunjukkan tidak dapat dikesan oleh pesakit.

Lazimnya, bagi perempuan yang mengalami gonorrhea, ia akan berasa sakit (burning sensation) ketika membuang air kecil atau keluarnya rembesan hijau kekuningan dari vagina. Jika jangkitan merebak, ia akan masuk ke rahim dan tiub fallopio yang akan mengakibatkan sakit perut, demam dan bengkak-bengkak pada badan.

Keadaan ini turut menyebabkan seseorang itu tidak subur. Jangkitan gonorrhea ketika hamil akan mendatangkan masalah kepada janin dan bayi yang baru lahir pula mungkin akan buta dan terdedah pada meningitis.

Lelaki yang terdedah pada gonorrhea akan mengalami simptom yang hampir sama, rasa sakit ketika kencing dan keluarnya cair kehijauan. Gonorrhea boleh tersebar pada epididymis (struktur yang membantu membawa sperma). Keadaan ini akan menyebabkan tisu berparut yang mengakibatkan kemandulan.

Satu lagi jangkitan yang boleh merebak ialah genital warts atau dikenali juga sebagai venereal warts. Ia boleh tersebar kerana hubungan seksual termasuk oral. Sesetengah orang mengesan genital warts pada bahagian tangan dan ada juga di kakinya. Biasanya ia kecil, warnanya seakan kulit dan gatal. banyak kes genital warts kelihatan seperti kubis bunga. Bagi perempuan, genital warts biasanya tumbuh di bahagian bawah pintu vagina atau bibir vagina di bahagian serviks atau sekeliling punggung. Bagi lelaki, warts tumbuh berhampiran zakar dan kawasan sekitarnya.

Chlamydia pula adalah penyakit seksual yang paling biasa. Ia akan menyebabkan seseorang itu berasa sakit di bahagian perut, sakit ketika melakukan hubungan seksual kadang-kadang ia menyebabkan demam. Lelaki yang terdedah pada chlamydia akan berasa gatal atau burning sensation di sekitar zakar. Malah ada yang turut mengalami masalah zakar membengkak walaupun kes sebegini jarang berlaku. Pasangan mungkin terdedah dengan genital herpes, satu lagi penyakit STD.

Genital herpes boleh muncul dan hilang begitu saja kerana tidak ada penawar untuk herpes. Ia akan kekal di dalam tubuh pesakit dan merebak menerusi hubungan kelamin. Genital herpes meningkatkan risiko terkena jangkitan HIV.

Ini kerana virus HIV boleh memasuki tubuh dengan mudah setiap kali berlakunya luka pada badan. Jika perempuan hamil menghidap herpes, kemungkinan untuk menjangkiti janin sangat tinggi dan mendedahkan bayi dengan meningitis malah kerosakan otak.

Bolehkah Perempuan Haid Hamil?

Hal ini tidak mungkin berlaku kerana ketika haid, tubuh wanita mengeluarkan telur yang tidak subur dan lapisan tubuhnya bersedia untuk telur yang subur jadi ia agak mustahil untuk hamil pada ketika ini. Begitupun, ia bukan lesen menghalalkan hubungan seksual ketika haid. Islam melarang pasangan melakukan hubungan kelamin ketika haid kerana tindakan itu akan memberi kemudaratan kepada kesihatan mereka. Ramai pakar perubatan turut berpendapat bahawa tindakan ini tidak baik untuk kesihatan.

No comments:

Post a Comment