"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

16 November 2010

Keguguran Saat Yang Memilukan

Keguguran memang banyak berlaku pada tiga bulan awal kandungan, kajian menunjukkan bahawa sebanyak 10 hingga 30 peratus wanita hamil berhadapan situasi tersebut. Pn. A baru sahaja mengalami keguguran. Kandungannya yang baru memasukki bulan kedua tidak dapat diselamatkan. Beberapa hari Pn. A termenung memikirkan sebab kandungannya gugur. Dia cuba membuat andaian bahawa ada kemungkinan hal itu berpunca daripada senaman yang dilakukannya? Atau mungkin berpunca daripada makanan yang diambilnya sebelum itu.

Keguguran memang banyak berlaku pada tiga bulan awal kandungan. Kajian menunjukkan bahawa sebanyak 10 hingga 30 peratus wanita hamil berhadapan situasi tersebut. Lebih dari setengah keguguran yang terjadi di awal kehamilan ini diakibatkan oleh kelainan kromosom janin atau genetik yang membantu perkembangan janin.

Faktor Penyebab

Penyebab keguguran ada pelbagai. namum, unumnya ia boleh terbahagi kepada beberapa faktor iaitu genetik, masalah hormon, jangkitan, masalah rahim dan beberapa faktor yang tidak diketahui. Selain itu terdapat juga sebab lain yang menjadi faktor seseorang ibu itu keguguran seperti radang pada saluran telur (jarang terjadi), penyakit kronik atau hormon tidak seimbang. Oleh yang demikian boleh disimpulkan bahawa punca masalah ini adalah beragam. Bukan hanya disebabkan pemakanan atau aktiviti fizikal sahaja. Antara penyebabnya ialah:

Faktor Genetik

Sel-sel manusia normal mengandungi 46 kromosom. Sel telur atau ovum mengandungi sel kromosom XX, sedangkan sperma mengandungi kromosom X dan kromosom Y. Oleh yang demikian, ada kalanya terjadi ketidaksempurnaan seperti jumlah yang kurang misalnya 45 kromosom atau berlebihan sehingga menjadi 47 kromosom. Keadaan ini menyebabkan janin tidak normal. Janin yang tidak normal tidak mudah untuk matang tetapi mudah untuk gugur.

Faktor genetik selalunya melibatkan 60 peratus berpunca dari ibu manakala selebihnya iaitu 40 peratus datang daripada bapa. Maka dengan itu, boleh disimpulkan bahawa masalah keguguran bukan disebabkan oleh ibu sahaja. Bapa berpotensi menyumbang kepada masalah itu.

Faktor Hormon

Sekitar 10 peratus keguguran disebabkan oleh faktor hormon. Hal ini mungkin disebabkan oleh jumlah hormon prolaktin yang berlebihan atau mungkin terlalu sedikit hormon prolaktin pada tubuh ibu. Sekiranya jumlah hormon tersebut melebihi sepatutnya, ia akan mengganggu perkembangan telur yang baru disenyawakan begitu juga sebaliknya. Hal ini disebabkan hormon tersebut diperlukan sebagai pembantu mematangkan janin dan plasenta.

Faktor Jangkitan

Bagi ibu yang dijangkiti virus TORCH, mereka perlu lebih berhati-hati. Hal ini kerana virus tersebut terdiri daripada masalah tosoplasmosis, rubella, CMV (cytomegalovirus) dan HSV (herpes simpleks virus). Apabila jangkitan tersebut menyerang janin, pertumbuhan janin akan tidak normal lalu menyebabkan keguguran.

Masalah Rahim

Rahim yang bermasalah boleh menyebabkan keguguran. Misalnya masalah endometriosis (rahimnya jatuh ke belakang), dan fibroid. Kedua-dua masalah ini sering kali dikaitkan dengan masalah keguguran berulang. Rahim yang mempunyai banyak kecederaan atau parut juga boleh mendatangkan masalah. Hal ini kerana, kecederaan pada dinding rahim menjadikan dinding rahim kesukaran mengikat janin dengan kuat. Ibu yang mengalami penyakit endometriosis dan fibroid ini kadang-kadang mengalami keguguran biarpun usia kandungan sudah mencecah antara 4 hingga 5 bulan. Begitu juga masalah kecederaan pada rahim.

Faktor Lain

Faktor-faktor lain menyumbang 5 peratus daripada penyebab keguguran. Misalnya masalah kekurangan zat, radiasi, kecederaan fizikal dan sebagainya.

Tidakan Pencegahan

Lazimnya, masalah kegugran ditunjukkan dengan tanda pendarahan. Oleh yang demikian, sekiranya berlaku pendarahan terutamanya ketika tiga bulan pertama kehamilan, ibu digalakkan mendapatkan rawatan yang sewajarnya, walaupun jumlah darah yang keluar itu sedikit.

Jika perkara ini berlaku, anda digalakkan berehat. Ubat-ubatan juga perlu diambil agar janin dalam plasenta lebih kuat. Pemeriksaan imbasan juga perlu dilakukan bagi melihat sama ada janin dalam kandungan masih ada atau sebaliknya. Sekiranya masalah kandungan anda disebabkan jangkitan, nasihat dan rawatan daripada doktor diperlukan. Hal ini kerana, doktor mempunyai kepakaran dalam mengesan dan mengubati jangkitan tersebut. Misalnya dengan pengambilan vitamin C dalam dos yang tinggi dan multivitamin E.

Dengan sebab itu, ibu yang baru hamil digalakkan mengamalkan pemakanan yang berkhasiat seperti asid folik dan vitamin lain sehingga kandungan berusia 3 bulan. Waktu tiga bulan ini juga ibu hamil digalakkan banyak berehat dari sebarang kerja yang melibatkan aktiviti fizikal.

Kesihatan mental juga penting. Hal ini disebabkan sebilangan kecil keguguran disebabkan oleh masalah stress atau tekanan. Oleh yang demikian, adalah lebih baik sekiranya ibu hamil ini banyak berehat, berbaring dan bertenang. Disamping itu, jauhkan aktiviti persetubuhan kerana ada kalanya persetubuhan pada masa ini menyebabkan rahim kuncup dan mengakibatkan keguguran.

Peranan Suami

Jika berlaku keguguran, tentunya ibu hamil lebih tertekan. Jadi, suami digalakkan sentiasa berada di sisi isteri. Banyak bantuan yang boleh anda berikan. Antaranya:
  • Teman isteri ketika berada dalam keadaan sedih dan kecewa akibat keguguran. Sebaiknya ambil cuti bekerja agar anda boleh berada di sisi isteri sepanjang masa. Dengan itu, isteri akan berasa lebih selesa, selamat dan lebih tenang apabila mendapat perhatian dan kasih sayang daripada orang yang dikasihi.
  • Hiburkan isteri dengan membawa makanan kegemaran atau apa sahaja yang disukai. Jika isteri gemar membaca, bawakanya buku agar masa luangnya dapat disi dengan membaca. Jangan biarkan masa terluang isteri dibiarkan begitu sahaja kerana hal tersebut akan memberi ruang kepada isteri memikirkan perkara sedih yang menimpanya.
  • Masa baru menerima berita buruk isteri mungkin tidak mahu berbicara dengan sesiapa malah tidak mahu diganggu. Oleh yang demikian anda perlu berikan raung dan masa kepada isteri. Walau bagaimanapun, jangan biarkan perkara itu berlarutan untuk beberapa hari. Sebaiknya, segera berbicara dengan isteri dan memujuknya agar lebih tabah. Berikannya kekuatan dan sokongan untuk terus menjalani kehidupan normal.
  • Seringkali masalah keguguran menyebabkan isteri rasa bersalah. Oleh yang demikian, anda perlu menerangkan kepada isteri bahawa kesalahan bukan terletak kepada sesiapa termasuk dirinya. Kejadian yang berlaku mungkin ada hikmahnya. Maka, kejadian tersebut perlu diambil perhatian serius kerana kebanyakkan ibu hamil yang keguguran mudah murung dan menyalahkan diri sendiri.
  • Yakinkan kepada isteri bahawa kejadian tersebut bukan hanya dialami oleh anda berdua. Katakan kepada isteri bahawa keguguran sememangnya sering berlaku. Nyatakan juga bahawa 10 - 30 peratus kehamilan boleh mengalami keguguran. Yakinkan isteri bahawa semua itu ketentuan-Nya. Ajak isteri berdoa agar dikurniakan zuriat pada masa akan datang.
  • Minta bantuan daripada keluarga untuk turut sama menyokong isteri bagi meneruskan kehidupan seperti sediakala. Cegah keluarga membahaskan perkara yang terjadi kerana ia mungkin akan menimbulkan konflik yang lebih parah.

4 comments:

  1. Salam, Kak mcm mana nak cegah keguguran jika hormon tidak seimbang?

    ReplyDelete
  2. salam, mekasih sudi bertanya pada akak. Akak nasihatkan berjumpa doktor dan dapatkan rawatan ye. Mekasih n jumpa lagi.

    ReplyDelete
  3. salam.kak, nak tanya,selepas gugur,sy kerap lenguh/sakit bahagian belakang pinggang,normal ke?terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Cuba buat pemeriksaan untuk kencing kotor ye. Minum banyak air dan bykkan rehat ye. Tq

      Delete