"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

18 November 2010

Diet Dan Kehamilan

Bayi anda bergantung pada anda untuk mendapatkan nutrien penting bagi menjamin tumbesarannya yang sihat. Fetus mendapat semua khasiat yang diperlukannya melalui apa yang anda makan. Pada peringkat awal kehamilan, fetus menerima zat makanan melalui uri dan seterusnya cecair amnion membekal khasiat tambahan. Pemilihan makanan seimbang dan mencukupi sangat penting. Amalan pemakanan sebegini dapat menjamin pertumbuhan bayi yang sihat dan mempunyai berat badan yang normal.

Jika kekurangan zat, bayi dalam kandungan boleh terjejas tumbersarannya. Bagi mencapai matlamat pemakanan seimbang yang diperlukan, anda perlu mengambil pelbagai jenis makanan yang mengandungi kahsiat seperti karbohidrat, kalsium, protein, lemak, mineral vitamin dan sebagainya.

Nutrien Penting

Kalsium


Anda memerlukan dua kali ganda kalsium berbanding biasa. Badan anda menyerap 50 peratus kalsium terutamanya pada enam bulan pertama. Ini bagi memastikan keperluan kalsium anda dan bayi seimbang. Apatah lagi, tulang dan gigi bayi mula terbentuk pada minggu kelapan. Dengan itu, sudah pastilah bayi memerlukan kalsium yang secukupnya untuk perkembangan yang sihat.

Jika anda kurang mendapat bekalan kalsium, badan anda akan "mencuri" keperluan kalsium daripada tulang. Hal ini akan menimbulkan masalah di kemudian hari kerana kekurangan kalsium di dalam tubuh akan meningkatkan risiko osteoporosis. Kekurangan pengambilan kalsium sewaktu hamil juga akan menyebabkan kekejangan otot. Dalam pada itu, kalsium yang mencukupi akan membantu anda mengatasi tekanan darah tinggi yang biasa berlaku kepada ibu-ibu hamil.

Anda boleh memperoleh sumber kalsium melalui keju, susu, dadih dan produk tenusu yang sememangnya kaya dengan bekalan kalsium yang baik untuk tubuh. Namum begitu, produk tenusu memang terkenal dengan lemaknya yang tinggi. Jadi, anda digalakkan memilih bahan makanan yang rendah lemak seperti susu tanpa lemak. Antara lain sayuran berdaun hijau dan pelbagai jenis ikan seperti sardin, tuna dan ikan bilis.

Protein

Sewaktu hamil, anda perlu mengambil banyak makanan yang kaya dengan protein. Sumber protein boleh diperoleh melalui ikan, daging, ayam, kerang, kekacang, makanan berasaskan kacang soya dan hasil tenusu. Begitu juga dengan telur.

Bagi anda yang sememangnya menggemari telur, sepanjang hamil anda perlu mengelak daripada mengambil telur mentah atau separuh masak. Telur yang mentah atau separuh masak tidak baik untuk kesihatan anda dan bayi. Pastikan telur yang dibeli adalah segar sebelum dimasak.

Vitamin C

Zat yang terdapat dalam makanan yang mengandungi vitanin C membantu anda membina plasenta yang kuat, mengelakkan jangkitan dan membantu penyerapan ferum. Kebanyakkan buahan dan sayuran kaya dengan vitamin C.

Vitamin C perlu diambil setiap hari kerana zat makanan ini tidak dapat disimpan di dalam badan. Ini kerana vitamin C mudah hilang apabila dimasak atau disimpan terlalu lama. Oleh itu, pastikan anda hanya memakan bahan makanan yang segar agar tidak kehilangan khasiat yang diperlukan.

Serat

Masalah sembelit biasa berlaku ketika hamil. Bagi mengelakkan masalah ini, anda perlu mengambil lebih banyak serat. Makanan yang mengandungi serat termasuklah roti, kekacang, nasi buah-buahan dan sayur-sayuran.

Akan tetapi jenis makanan berserat selain daripada buahan dan sayuran boleh menghalang penyerapan nutrien lain. Jadi, anda digalakkan untuk memakan lebih banyak sayuran dan buahan. Amalan meminum air yang banyak juga dapat membantu anda mengatasi masalah sembelit.

Asid Folik

Asid folik ialah vitamin B yang penting untuk mengekalkan kesihatan anda dan kandungan. Dalam beberapa minggu yang pertama, bahan ini amat diperlukan untuk perkembangan sistem saraf bayi. Ini kerana, kekurangan asid folik akan mengganggu perkembangan otak bayi.

Asid folik penting dalam pembentukan sel darah merah. Kekurangan asid ini boleh menyebabkan anda mengalami anemia yang berkemungkinan menyebabkan anda melahirkan bayi kurang berat badan ataupun keguguran.

Tubuh badan manusia tidak mampu untuk menyimpan nutrien ini dalam tempoh yang lama. Jadi, anda perlu mendapatkan bekalan asid folik yang dimasukkan ke dalam menu seharian. Sayuran berdaun hijau seperti brokoli, bayam, sawi, kangkung dan banyak lagi merupakan sumber yang baik bagi asid folik.

Selain itu, buahan segar, susu, bijirin dan oat juga tergolong dalam sumber asid folik. Asid folik mudah rosak ketika dimasak. Jadi anda digalakkan memakan sumber asid folik secara mentah.

Ferum

Darah tambahan yang dihasilkan oleh badan anda memerlukan ferum untuk mengangkut oksigen. Selain daripada itu, bayi perlu membina bekalan bekalan ferum selepas dia dilahirkan. Ferum daripada sumber haiwan lebih mudah diserap berbanding sumber makanan yang lain. Ini termasuklah hati. Namum yang demikian, anda perlu menghadkan pengambilan hati kerana vitamin A yang berlebihan di dalam hati boleh merosakkan bayi yang sedang berkembang.

Zat Besi

Tubuh anda memerlukan besi untuk membina sel darah merah. Zat makanan jenis ini penting kerana ketika hamil, anda memerlukan bekalan besi dua kali ganda. Kekurangan zat besi semasa hamil boleh menyebabkan anda menghadapi masalah anemia. Memakan daging merah merupakan cara yang terbaik untuk memastikan anda mendapatkan bekalan zat besi. Dalam pada itu, anda perlu mengelakkan meminum teh beberapa jam sebelum makan. Hal ini kerana kandungan yang terdapat di dalam teh akan menyerap kebaikan yang ada dalam zat besi.

Asid Lemak (EFA)

Asid lemak amat penting sewaktu hamil kerana bahan ini membantu dalam perkembangan otak bayi, mata dan sel sarafnya. EFA mengandungi asid linolec dan asid alpha-lilolenic. Minyak sayuran seperti minyak jagung, minyak kacang soya, minyak matahari, kekacang adalah sumber baik untuk membekalkan EFA yang diperlukan oleh tubuh anda.

Buahan Dan Sayuran

Buahan dan sayuran segar serta salad yang dicuci bersih merupakan sumber mineral dan vitamin yang baik. Sayuran sangat penting dalam diet anda terutamanya sayuran berdaun. Hal ini kerana makanan jenis ini rendah lemak dan mengandungi mineral, vitamin dan asid folik.

Begitulah dengan buahan. Selain daripada kaya dengan mineral dan vitamin, makanan jenis ini juga mempunyai serat yang penting untuk anda yang mengalami masalah sembelit ketika hamil.

Air

Apabila anda disahkan hamil, perubahan hormon dan peningkatan aliran darah ke kulit akan membuatkan akan mudah berpeluh. Air yang diminum dalam jumlah yang banyak akan mengantikan cecair yang hilang itu. Air membantu anda mengatasi simptom-simptom haemorrhoids yang kebiasaannya berlaku ketika anda hamil.

Selain air kosong anda boleh bertukar citarasa dengan meminum jus buahan yang digemari. Dalam pada itu, anda perlu mengelak daripada mengambil minuman manis ataupun minuman berkarbonat. Walau bagaimanapun, anda berkemungkinan menderita oedema bengkak di bahagian kaki jika mengambil air berlebihan. Oleh kerana itulah, setiap wanita hanya digalakkan mengambil sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air sahaja dalam sehari.

Bahaya Pemakanan Tidak Betul

Banyak penyakit ketika hamil disebabkan oleh pemakanan yang tidak seimbang. Ini kerana makanan yang seimbang dapat melindungi anda dan bayi daripada mengahadapi masalah yang membahayakan. Banyak kajian telah dilakukan oleh pakar perubatan mendapati bahawa amalan pemakanan yang tidak betul akan menyebabkan gejala-gejala penyakit. Jadi, anda perlu memberi perhatian kepada apa yang dimakan. Antara kesannya ialah:

Bayi :
  • Mati dalam kandungan
  • Lahir pra matang
  • Kecacatan otak yang akan menyebabkan bayi yang dilahirkan kurang cerdas.
  • Hiperaktif
  • Mudah dijangkiti penyakit
Ibu :
  • Anemia
  • Tumpah darah sebelum melahirkan bayi kerana carikan uri berlaku terlalu awal. Dianggarkan 50 peratus bayi mati akibat kekurangan darah.
  • Jangkitan pada organ tubuh seperti paru-paru, buah pinggang dan hati.
  • Keguguran kerana pertumbuhan uri tidak sempurna yang tidak berupaya untuk menampung fetus.
Makanan Tambahan

Pengambilan zat makanan tambahan seperti asid folik tambahan digalakkan pada tiga bulan pertama kehamilan. Zat tambahan ferum pula mungkin diperlukan jika anda menghidap anemia. Namum begitu, sekiranya anda memakan pelbagai jenis makanan segar, zat makanan tambahan tidak lagi diperlukan kerana makanan yang diambil sudah cukup membekalkan nutrien yang diperlukan oleh anda dan bayi.

Vegetarian

Jika anda merupakan seorang yang mengamalkan vegetarian, anda perlu meningkatkan pengambilan susu sekurang-kurangnya 600 ml setiap hari. Sumber khasiat dalam susu boleh diperolehi daripada susu yang dipasteur, susu soya, keju, yogurt dan apa sahaja makanan yang berasaskan susu. Selain itu, anda perlu menemui pakar pemakanan untuk membincangkan diet yang sepatutnya diamalkan. Anda berkemungkinan kekurangan zat besi, kalsium dan vitamin B12 yang biasanya diperolehi dalam makanan yang berasal daripada haiwan.

Berat Badan

Penambahan berat badan pada peringkat awal kehamilan adalah disebabkan simpanan tisu badan. Berat badan anda akan bertambah dari semasa ke semasa. Pada dua bulan terakhir pula, tenaga diperlukan untuk penambahan berat badan janin. Selain itu, anda juga perlu menyimpan bekalan lemak bagi membolehkan anda menyusu secara eksklusif di kemudian hari. Berat badan yang seimbang dengan kandungan bayi penting sepanjang kehamilan bagi menjamin perkembanagn fetus yang sihat. Walau bagaimanapun, jika berat badan anda berlebihan atau berkurangan, berat badan anda akan dipantau dan yang pastinya anda memerlukan diet yang sesuai dengan berat badan anda dan juga berat kandungan. Jadi, anda perlu dapatkan panduan dan nasihat daripada pakar perubatan.

Mengidam

Anda mengidamkan sesuatu kerana berlakunya perubahan hormon. Perubahan imbangan hormon menyebabkan lidah menjadi tawar atau kurang upaya untuk merasa makanan. Keadaan inilah yang mendorong anda mengidam makanan yang lebih manis, masin atau masam. Namum yang demikian, anda perlu mengawasi amalan pemakanan keseluruhannya.

Pastikan diri anda dan kandungan mendapat bekalan zat yang secukupnya. Hal ini kerana zat makanan yang disalurkan kepada bayi akan berkurangan jika anda hanya kenyang memakan makanan daripada jenis zat yang tidak diperlukan. Akibatnya, pertumbuhan kandungan akan terganggu.

Makanan Larangan

Setiap budaya mempunyai idea tersendiri tentang diet semasa hamil. bagi sesetengah kebudayaan, wanita hamil dilarang mengambil makanan tertentu. Makanan tersebut termasuklah buahan, sayuran dan rempah ratus. Walaupun tiada laporan perubatan yang dapat membuktikan makanan tersebut boleh memudaratakan ibu hamil, namum kebanyakan daripada anda cuba mengelak daripada makanan tersebut.

Itu terpulanglah pada anda, namum anda perlu menukar makanan yang dilarang kepada jenis makanan alternatif (supplemen) bagi mendapatkan bekalan makanan seimbang yang secukupnya. Walau bagaimanapun, sesetengah makanan laut boleh mendatangkan mudarat kepada anda terutamanya yang mengandungi merkuri yang tinggi.

Makanan Supplemen

Makanan supplemen merupakan kaedah alternatif yang sangat popular bagi ibu hamil. Ini disebabkan oleh ketidakseragaman di dalam pengambilan diet harian, maka makanan supplemen memainkan peranan penting bagi membekalkan nutrien penting seperti kalsium, vitamin C, serat, asid folik, ferum, zat besi, asid lemak dan sebagainya. Supplemen sangat mudah diamalkan di samping dapat membekalkan nutrien yang diperlukan mengikut sukatan yang telah ditetapkan. Pengambilan supplemen dapat membekalkan ibu hamil dengan nutrien yang diperlukan tanpa ibu hamil perlu bersusah payah memikirkan makanan-makanan yang perlu dimakan bagi tujuan tersebut. Ini menyebabkan makanan supplemen merupakan makanan yang sangat dititikberatkan oleh hamil bagi memenuhi keperluan zat dan nutrien yang diperlukan semasa kehamilan.

klik sini untuk mendapatkan makanan supplemen yang disyorkan oleh Kak Engku.

No comments:

Post a Comment