"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

15 November 2010

Ujian Khas Kehamilan

Anda berhak meminta doktor melakukan ujian khas sekiranya terdapat masalah terhadap tahap kesihatan bayi anda. Anda mungkin perlu menjalani ujian tambahan sebagai sebahagian daripada rutin pemeriksaan antenatal. Dalam keadaan tertentu seperti bayi berkeadaan tidak normal, doktor akan melakukan beberapa ujian khas. Jika masalah yang dialami oleh anda dan kandungan dapat dikesan pada peringkat awal, kemungkinan anda melahirkan bayi dengan selamat adalah tinggi.

Ujian AFP (Penyaringan Serum)

Kebanyakkan wanita hamil digalakkan menjalani ujian darah pada minggu 16 untuk mengetahui kemungkinan anda menghadapi risiko melahirkan anak sindrom Down atau kecacatan tiub neural terbuka seperti spina bifida.

Bagi wanita yang mendapat keputusan positif, mereka lazimnya akan melahirkan bayi normal. Berlainan pula dengan mereka yang mendapat keputusan negatif. Keputusan tersebut biasanya menunjukkan kemungkinan kecil bayi yang dikandung mengalami keabnormalan. Ujian AFP tidak dapat mengesahkan sepenuhnya kemungkinan yang diperolehi, jadi ujian-ujian lain seperti ujian imbasan ataupun amniosentesis akan dilakukan.

Amniosentesis

Ujian ini digunakan untuk mengesan beberapa keabnormalan pada bayi terutamanya bagi anda yang datang daripada keluarga yang mempunyai sejarah keabnormalan genetik. Ujian ini mempunyai risiko kecil menyebabkan keguguran. Anda mungkin perlu menjalani ujian ini jika:
  • Berumur lebih 37 tahun (risiko mendapat bayi sindrom down adalah tinggi)
  • Mempunyai sejarah penyakit keturunan seperti spina bifida.
  • Mempunyai tahap AFP yang lebih tinggi daripada biasa.
Berpandukan ujian imbasan, sebatang jarum berongga diselitkan ke dalam rahim melalui lapisan dinding perut dan satu sampel cecair yang mengelilingi bayi serta mengadungi sedikit selnya diambil. Sel ini kemudian diuji untuk mengesan keabnormalan pada bayi.

Pensampelan Vilus Korionik (CVS)

Ujian ini dilakukan pada minggu ke 11 untuk mengesan sindrom down ataupun keabnormalan genetik atau kromosom yang lainnya. Gangguan keturunan dapat diketahui dengan memeriksa secebis jalur tisu yang membentuk bahagian plasenta.

Sampel ini diperolehi samada melalui bukaan rahim atau dengan memasukkan jarum terus ke dalam rahim melalui dinding abdomen. Kelabihan CVS ialah jika terdapat sebarang masalah, tindakan untuk menyelamatkan anda dan kandungan dapat dilakukan jika masalah tersebut dikesan pada peringkat awal. Ujian ini mempunyai risiko sama seperti amniosentesis.

Kaunseling Genetik

Jika anda khuatir bayi anda mewarisi penyakit keturunan ataupun cacat, anda boleh berbincang dengan doktor anda. Kaunseling adalah berdasarkan kepada segala maklumat berkaitan penyakit yang pernah dialami oleh ahli keluarga ataupun analisis kromosom yang didapati daripada sampel darah.

Doktor akan menerangkan kepada anda sebarang penyakit yang mungkin dihadapi oleh bayi dan menyarankan beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah tersebut. Walau bagaimanapun, sebelum mengambil keputusan untuk hamil agar anda tidak terlibat dengan sebarang kemungkinan yang tidak diingini.

No comments:

Post a Comment