"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

28 October 2010

Memahami Kehamilan

Memiliki cahaya mata yang sihat, sempurna dan pintar adalah idaman setiap pasangan suami isteri. Namum, sebelum impian menjadi realiti, banyak yang perlu dihadapi oleh insan yang bernama ibu mahupun bapa.

Kehamilan dan kelahiran lazimnya tidak menimbulkan masalah. Pun begitu, banyak faktor perlu diperhatikan bagi memastikan kehamilan itu berjaya dan proses kelahiran berjalan lancar. Pasangan suami isteri terlebih dahulu perlulah memahami perubahan fizikal dan emosi yang akan berlaku semasa proses kehamilan. Fizikal dan emosi bakal ibu mesti berada pada tahap yang baik sebelum mengambil keputusan untuk hamil.

Untuk itu banyak perkara diambil berat. Antaranya ialah tentang pemakanan, senaman, tabiat dalam kehidupan seharian, memahami proses kehamilan dan kelahiran sebaiknya, dan menjalani pemeriksaan kesihatan semasa hamil. Selain isteri , suami pun perlu bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami dan bapa. Suami perlu peka terhadap sebarang perubahan fizikal dan emosi yang bakal berlaku kepada isteri.

Seelok-eloknya, jika anda berhasrat untuk hamil, jumpalah doktor untuk menjalani pemeriksaan kesihatan. Pastikan anda benar-benar sihat dan tubuh bersedia untuk hamil. Dapatkan kepastian daripada doktor tentang tahap kesihatan anda dan pastikan diri bebas daripada sebarang penyakit seperti kencing manis, darah tinggi mahu pun penyakit jantung. Lakukan pemeriksaan pap smear untuk memastikan anda bebas daripada sebarang masalah pada sistem reproduktif. Jika anda ingin mengambil pelalian pencegah Rubella, ambillah sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum merancang untuk hamil.

Ketika menjalani pemeriksaan kesihatan, darah akan turut diperiksa. Pemeriksaan darah sangat penting untuk mengesan penyakit kelamin seperti sifilis kerana boleh menyebabkan kecacatan pada bayi. Selain itu, pemeriksaan darah ini dilakukan untuk mengesan pelalian demam rubella atau german measles. Jika sudah mendapat pelalian sebelum hamil, anda mungkin terselamat daripada masalah kecacatan pada bayi yang dikandung sekiranya semasa mengandung, anda diserang demam rubella. Demam rubella jika berlaku pada peringkat awal kehamilan boleh menyebabkan beberapa jenis kecacatan pada bayi seperti jantung berlubang, pekak dan bisu.

Selain tahap kesihatan, faktor umur pun penting untuk memastikan kehamilan anda tidak menghadapi banyak masalah. Umur yang paling sesuai untuk hamil ialah di antara 20 hingga 35 tahun. Akan tetapi, ini bukanlah beerti, wanita yang sudah melewati usia tersebut tidak boleh hamil. Cuma, mereka perlukan penjagaan yang lebih rapi.

Untuk hamil persediaan mental pun penting. Pastikan kehamilan tersebut benar-benar dikehendaki dan bukan terjadi secara kebetulan. Kehamilan yang tidak disengajakan lazimnya akan menimbulkan banyak masalah pada anda mahupun pasangan.

Sebelum hamil, anda perlulah tahu serba sedikit tentang kehamilan dan kelahiran sebagai persediaan agar anda tidak terkejut dengan segala perkara baru yang berlaku. Tanpa ilmu pengetahuan yang secukupnya, kehamilan boleh menyebabkan perasaan tertekan. Bukan itu sahaja, tubuh akan turut rasa terbeban dengan keadaan barunya itu.

Ketahuilah bahawa ada di antara wanita mengalami masalah kemurungan yang teruk selepas bersalin. Wanita ini mengalami tekanan jiwa yang amat sangat sehingga menyebabkan mereka gagal mengawal keadaan. Keadaan seperti ini dikenali sebagai pueperal psychosis. Masalah ini jika tidak dikawal dan diberikan rawatan segera, penghidapnya boleh bertindak membunuh diri. Oleh yang demikian, persediaan mental perlu diberikan perhatian sewajarnya.

Akan tetapi, persediaan itu bukan hanya bagi isteri tetapi juga pada suami. Suami perlulah sentiasa berada di sisi isteri untuk memberikan sokongan moral. Ketahuilah bahawa sepanjang tempoh kehamilan selama 40 minggu itu, banyak dugaan yang akan datang. Muntah-muntah, demam, lesu, tidak selera makan, bengkak pada kaki, dan susah hendak tidur adalah lumrah bagi wanita hamil. Ketika inilah pentingnya kehadiran suami di sisi.

Ketahuilah perkongsian hidup bagi pasangan suami isteri bukan hanya sekadar berkongsi tempat tidur malah lebih daripada itu. Tanggungjawab sebenar setelah bergelar suami isteri akan terbina sedikit demi sedikit sejajar dengan peningkatan usia sesebuah perkahwinan.

No comments:

Post a Comment