"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

02 November 2010

Plasenta Abrubtion (Uri Lekang)

Plasenta yang lekang terlalu awal dari uterus sememangnya mengundang bahaya. Masalah yang berlaku pada trimester ketiga kehamilan ini perlukan perhatian yang serius. Plasenta abrubtion atau juga dikenali sebagai uri lekang cukup berbahaya pada ibu dan bayi dalam kandungan. Tidak kiralah sama ada lekang separuh atau sepenuhnya. Plasenta yang berpisah terlalu awal iaitu ketika bayi belum pun lahir adalah satu masalah yang serius kerana ketika itu bayi masih bergantung pada plasenta untuk mendapatkan bekalan makanan dan oksigen.

Ketahuilah bahawa, pada plasenta ada banyak salur darah yang berfungsi membawa masuk segala nutrien yang diperlukan oleh bayi daripada tubuh ibu. Dan jika uri ini terpisah semasa bayi masih dalam kandungan, maka zat-zat makanan tersebut tidak dapat disalurkan pada tempat yang sepatutnya. Akibatnya, berlakulah pendarahan. Semakin besar kawasan yang lekang itu, semakin banyak darah yang akan keluar. Ini bermakna, ibu dan bayi berada dalam keadaan yang sangat berbahaya.

Plasenta abrubtion juga meningkatkan risiko kelahiran pramatang dan kematian dalam kandungan. Dianggarkan kejadian ini berlaku sekali dalam setiap 200 kehamilan. Walaupun masalah ini kerap terjadi pada trimester terakhir kehamilan, namum anda haruslah berhati-hati kerana plasenta abrubtion boleh berlaku seawal minggu ke 20.

Sebenarnya, punca kepada masalah ini masih tidak diketahui. Cuma, yang paling nyata dan boleh digunapakai ialah akibat kemalangan. Walau bagaimanapun, dipercayai ada beberapa keadaan yang boleh menjadi penyumbang kepada masalah plasenta lekang ini. Antaranya, ialah masalah yang sama pada kehamilan lalu, tekanan darah tinggi, mengambil dadah terutamanya jenis kokain, merokok dan kehamilan kembar.

Plasenta abrubtion sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan berlakunya pendarahan yang banyak, komplikasi darah beku (Disseminated Vascular Coagulation - DIC) pengaliran darah yang lemah dan akan merosakkan otak dan buah pinggang, pendarahan teruk selepas bersalin dan kematian dalam kandungan.

Anda mungkin mengalami masalah ini jika berlaku pendarahan pada vagina bersama dengan rasa sakit. Ketahuilah bahawa plasenta abrubtion akan menyebabkan darah yang keluar itu berwarna gelap. Selain keluar ketika sebelum bersalin, darah boleh juga keluar semasa proses kelahiran. Pun begitu, simptom-simptom yang berlaku sangat berbeza antara seorang wanita dengan wanita yang lain.

Antara Simptom-Simptomnya:
  • Pendarahan pada bahagian vagina.
  • Sakit pada bahagian abdomen.
  • Kontraksi pada uetrus.
  • Darah dalam kantung amniotik.
  • Muntah-muntah.
  • Dahaga.
  • Rasa hendak pitam.
  • Pergerakan bayi semakin lemah.
Sehingga kini tiada ubat yang boleh diberikan untuk menghalang daripada berlakunya plasenta abrubtion ataupun mencantumkan kembali plasenta yang sudah lekang itu. Jika anda dikesan mengalami masalah ini, rawatan akan terus diberikan. Pun begitu, semuanya bergantung penuh kepada keseriusan pendarahan, usia dan keadaan bayi dalam kandungan. Dalam kebanyakan kes, pembedahan caesarean adalah cara penyelesaian terbaik. Sekiranya pendarahan berlaku terlalu banyak, pemindahan darah akan dilakukan.

No comments:

Post a Comment