"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

12 October 2010

HIV Dan Kehamilan

Ibu hamil yang telah dijangkiti HIV berupaya menyebarkannya kepada bayi dalam kandungan. Jadi, berhati-hatilah. Secara umumnya, HIV ialah human immunodefiency virus yang boleh melumpuhkan keupayaan semula jadi badan dalam melawan penyakit (acquired immune defiency syndrome - AIDS). Acquired bermaksud jangkitan yang dipindahkan daripada individu kepada individu yang lain dan bukan daripada keturunan. Immunodefiency pula menerangkan tentang keupayaan semula jadi badan untuk melindungi diri daripada penyakit-penyakit berjangkit. Jangkitan menyebabkan tubuh menjadi sangat lemah dan tidak mampu melindungi diri daripada sebarang jangkitan dan barah. Syndrome adalah gambaran klinikal tentang satu-satu penyakit berdasarkan tanda dan gejalanya.

Diakui, ramai di kalangan individu yang dijangkiti HIV tidak menunjukkan tanda serangan ketika pertama kali dijangkiti. Pun begitu, tanda-tanda awalnya masih boleh dikesan. Antaranya ialah demam, sakit kepala, sakit tekak, lesu dan mengalami pembengkakan nodus limfa terutamanya pada leher, ketiak dan kelengkang. Kesemua tanda-tanda ini selalunya akan mula muncul dalam tempoh beberapa minggu selepas dijangkiti.

HIV boleh merebak daripada individu yang telah dijangkiti kepada individu lain menerusi darah, air mani dan cecair vagina. Selain itu, HIV juga boleh menjangkiti bayi ketika masih dalam kandungan, semasa proses kelahiran dan ketika menyusukan dengan susu ibu. HIV turut boleh menjangkiti seseorang melalui proses pemindahan darah. Akan tetapi, dengan pemantauan rapi dan pemeriksaan lengkap terhadap semua darah yang didermakan, kemungkinan bagi seseorang itu dijangkiti HIV melalui proses pemindahan darah adalah sangat kecil.

Individu yang dijangkiti AIDS akan terdedah kepada semua jenis kuman termasuklah yang biasanya tidak membahayakan kesihatan. Antara jangkitan yang biasanya tidak menyebabkan penyakit bagi individu yang sihat ialah:
  • Jangkitan pada otak yang akan menyebabkan sawan, sakit kepala yang teruk dan loya, demam dan hilang penglihatan.
  • Jangkitan paru-paru yang akan mengakibatkan batuk, sesak nafas dan sakit dada.
  • Jangkitan candida yang menyebabkan wujudnya lapisan putih nipis dalam mulut atau jangkitan dalam tekak atau faraj.
Selain itu, mereka turut terdedah kepada beberapa jenis barah yang jarang berlaku. Misalnya sarkoma kaposi iaitu sejenis barah kulit yang dapat dikenal pasti dengan wujudnya bintil atau tompok-tompok berwarna ungu atau merah jambu pada kulit.

Disebabkan penghidap AIDS sudah lumpuh sistem imun tubuhnya, mereka lebih mudah jatuh sakit. Komplikasi yang berlaku ialah:
  • Cytomegalovirus retintis. Ini adalah sejenis penyakit mata berkaitan AIDS yang serius dan boleh menyebabkan buta.
  • Pneumocystis carinil pneumonia, penyakit radang paru-paru yang akan memusnahkan paru-paru penghidap AIDS.
  • AIDS wasting syndrome ialah satu keadaan yang akan melibatkan penurunan berat badan yang ketara, demam yang berpanjangan, cirit-birit yang kronik dan badan rasa lemah.
Hamil Dan HIV Positif

Hamil dan menghidap HIV pada masa yang sama akan meletakkan anda dalam keadaan paling berisiko. Antara yang mungkin akan berlaku ialah kelahiran pramatang, kematian bayi dalam kandungan dan tumbesaran bayi dalam kandungan terhalang. Tanpa rawatan sewajarnya, ibu hamil yang menghidap AIDS berpotensi untuk menyebarkannya kepada bayi sehingga 25 peratus.

Akan tetapi, peratusan tersebut boleh dikurangkan hingga serendah 2 peratus jika anda mendapatkan rawatan yang sesuai semasa hamil. Antara yang akan diberikan perhatian sepanjang tempoh kehamilan ialah jumlah virus yang masuk ke dalam tubuh bayi, pengambilan ubat-ubatan yang bersesuaian, elakkan sesetengah prosedur kehamilan, bersalin melalui kaedah pembedahan jika kandungan virus terlalu tinggi dan tidak menyusukan bayi dengan susu badan.

Oleh yang demikian, pemeriksaan kesihatan dari masa ke semasa sangat penting bagi memastikan diri anda sentiasa berada dalam keadaan baik terutamanya jika anda ingin hamil. Hal ini adalah kerana sekiranya ubat-ubat tertentu diberikan sepanjang tempoh kehamilan, ketika proses kelahiran dan dalam tempoh 6 minggu pertama bayi.

Sebenarnya, jangka masa diambil untuk AIDS berkembang selepas dijangkiti virus HIV sangat lama. Paling cepat ialah sepuluh tahun dan boleh jadi lebih lama daripada itu. Akan tetapi, ada kalanya, AIDS menyerang dengan lebih cepat. Namum, semua itu bergantung penuh kepada rawatan yang didapati oleh penghidapnya.

Sehingga kini, tiada ubat yang mampu menghapuskan HIV atau menyembuhkan AIDS. Pun begitu, ada beberapa ubatan yang mampu mengawal dan memperlahankan virus tersebut daripada merebak dan merosakkan sistem pertahanan badan dalam tempoh yang singkat.

Sekiranya anda penghidap AIDS dan telah disahkan hamil, jangan berhenti daripada mengambil ubat-ubatan yang telah diberikan doktor. Mungkin pemberhentian ubat akan memburukkan keadaan. Sebaiknya, beritahu keadaan anda kepada doktor yang merawat anda dengan kadar segera supaya mereka dapat mengambil tindakan sewajarnya.

AIDS

AIDS adalah masalah kesihatan yang disebabkan oleh virus HIV 1 dan HIV 2. Penyakit ini merebak melalui darah dan cecair badan tetapi bukan air liur. AIDS boleh berjangkit melalui:
  • Hubungan seksual yang individu yang telah dijangkiti.
  • Hubungan sejenis.
  • Berkongsi jarum suntikan.
Tanda-Tanda Serangan AIDS
  • Berat badan menurun.
  • Kelenjar-kelenjar pada badan membengkak.
  • Sering batuk, selsema dan mengalami jangkitan paru-paru.
Oleh kerana AIDS menyerang sistem imuniti tubuh, tiada antibodi boleh melawan virus ini. Sehingga setakat ini, tiada vaksin dapat merawatnya.

No comments:

Post a Comment