"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

11 October 2010

Genetial Herpes

Perkara yang paling penting dan perlu diketahui jika anda menghidap genital herpes ketika hamil ialah tentang kemungkinan bayi yang bakal dilahirkan itu turut terkena jangkitan. Walapun dilaporkan dalam jangka masa setahun, hanya kira-kira 1500 kes bayi dijangkiti herpes selepas dilahirkan, penyakit tersebut boleh mengganggu kesihatan bayi. Oleh yang demikian, adalah penting bagi anda belajar bagaimana caranya untuk mengurangkan risiko berhadapan dengan masalah tersebut.

Didapati kebanyakan bayi mendapati jangkitan dari ibunya semasa proses kelahiran. Akan tetapi, itu bukanlah satu-satunya cara jangkitan. Ada juga bayi yang dijangkiti herpes semasa masih berada dalam kandungan ibu iaitu melalui plasenta. Pun begitu, kes seperti ini sangat jarang berlaku. Dan sekiranya perkara ini berlaku, kesannya sangat teruk dan bayi berkemungkinan mengalami kecacatan.

Beberapa kajian turut mendapati, jangkitan genital herpes yang berlaku semasa trimester pertama kehamilan akan meningkatkan risiko keguguran. Manakala jangkitan ketika trimester kedua dan ketiga berpotensi menyebabkan kelahiran pramatang. Jangkitan virus ini secaranya amnya akan menyebabkan tumbuhnya lepuh yang sangat sakit pada kemaluan. Penyakit ini disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai herpes simplex virus type 2 (HSV2). Walaupun masalah ini boleh diredakan dengan ubat, penawarnya masih belum ditemui.

Gejala

Gejala genital herpes sangat berbeza antara individu dengan individu yang lain. Dan lazimnya serangan pertama kali adalah serangan yang teruk kerana ketika itu anda masih belum mempunyai antibodi melawan virus tersebut. Di antara 2 hingga 14 hari selepas dijangkiti HSV2, orang yang dijangkiti akan mengalami bengkak pada vagina atau kawasan sekitarnya. Bengkak tersebut kemudiannya akan bertukar menjadi lepuh dan pecah. Keadaan ini sememangnya menyakitkan.

Bagi yang dijangkiti buat pertama kali, lepuh yang dialami itu mungkin berpanjangan iaitu sehingga 3 minggu. Selain rasa sakit, anda mungkin juga akan rasa gatal dan terbakar pada kawasan genital. Pada masa yang sama, anda akan rasa sakit semasa membuang air kecil.

Selain lepuh, individu yang dijangkiti herpes akan demam, sakit kepala dan sakit otot. Bagi ibu hamil, simptom serangan genital herpes yang mereka alami lebih teruk dan perlu dirawat dengan memasukkan ubat antiviral menerusi salur darah mereka.

Sama ada anda perlu melahirkan bayi menerusi kaedah pembedahan caesarean ataupun tidak selepas disahkan menghidapi genital herpes, semua itu bergantung pada bilakah anda mendapat jangkitan tersebut dan tahapnya. Sekiranya herpes menyerang ketika air ketuban pecah ataupun ketika anda sudah hampir hendak bersalin, dan pada ketika itu simptom-simptomnya nyata seperti lepuh kecil berisi cecair yang kelihatan pada serviks, vagina ataupun bahagian luar alat kelamin, besar kemungkinan anda perlu melahirkan dengan cara pembedahan.

Antibodi

Sekiranya anda dijangkiti buat pertama kali ketika trimester pertama kehamilan ataupun semasa belum hamil, dan pada masa yang sama tiada simptomnya, anda boleh bersalin secara normal. Jika ini kaedahnya, kemungkinan untuk bayi itu anda sudah pun ada antibodi terhadap herpes.

Untuk pengetahuan, pembentukan antibodi akan berlaku dalam tempoh antara 6 hingga 12 minggu selepas pertama kali dijangkiti. Secara tidak langsung, bayi anda turut mempunyai antibodi terhadap penyakit tersebut yang dipindahkan kepada bayi melalui plasenta. Untuk meningkatkan peluang melahirkan secara normal, pakar menyarankan agar ibu hamil yang menghidap herpes mengambil ubat antiviral daripada minggu 36 hingga bersalin bagi mengawal serta mengurangkan serangan penyakit ketika proses kelahiran.

Dianggarkan lima peratus daripada kes herpes yang menyerang bayi baru lahir adalah disebabkan oleh jangkitan selepas dilahirkan yang mana bahayanya sama seperti jangkitan yang didapati semasa proses kelahiran. Pun begitu, masalah ini boleh diatasi jika pemantauan rapi dibuat. Antara yang paling umum dan perlu dilakukan oleh semua orang ialah cuci tangan sebelum memegang bayi. Ini adalah kerana virus penyakit herpes boleh disebarkan dari tangan ke mulut. Selain itu, elakkan individu yang selesema dan batuk daripada mencium atau menyentuh bayi anda. 45 peratus daripada bayi yang dijangkiti herpes lazimnya hanya akan menunjukkan kesannya pada kulit, mata dan mulut. Tanda serangan herpes pada bayi ialah lepuh sama ada kecil atau besar sekitar tubuh.

Virus herpes sangat mudah berjangkit dan berpotensi untuk merebak. Oleh yang demikian, langkah sewajarnya perlulah diambil:
  • Basuh tangan bersih-bersih setiap kali menyentuh lepuh atau kudis.
  • Jangan menggaru lepuh atau membuang kupingnya.
  • Elakkan daripada bersentuhan secara langsung dengan kawasan lepuh.
  • Jangan berkongsi tuala.
Nota : Jangkitan primer ialah jangkitan kali pertama. Jangkitan semula boleh berlaku kepada 40 hingga 60 peratus individu yang pernah mendapat jangkitan primer tetapi selalunya tidak teruk kerana tubuh telah membentuk sistem ketahanan badan terhadap virus tersebut.

No comments:

Post a Comment