"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

28 September 2010

Cakap, Cakap, Cakap (3 - 6 Bulan)

  • Apabila mencapai peringkat umur lima hingga enam bulan, bayi bertindak balas dengan pelbagai syarat visual untuk memahami perkataan. Berbuallah dengan bayi anda dan sentiasa memberitahunya tentang perkara yang hendak anda lakukan.
  • Katakan kepada bayi, "Ibu akan mengangkat kamu". Kemudian depangkan tangan untuk menunjukkan syarat visual. Beritahu kepada bayi, "ibu akan meletakkan kamu", "ibu akan menukar lampin kamu", "ibu akan mencium kamu".
  • Selepas anda melakukannya buat beberapa ketika, selain menyebut keseluruhan ayat, sebutkan satu perkataan sahaja, seperti "angkat", "letak" dan sebagainya.
  • Lama-kelamaan bayi akan bertindak balas dengan syarat yang anda berikan. Apabila anda mendepangkan tangan dan menyebut "angkat" setiap kali anda ingin mengangkat bayi, lama-kelamaan bayi anda anda juga akan mendepangkan tangan apabila anda berbuat demikian.

No comments:

Post a Comment