"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

06 August 2010

Menyusukan Bayi Selepas Pembedahan (Ceasarean)

Menyusukan anak selepas menjalani penbedahan ceasarean merupakan satu cabaran kepada wanita yang baru bergelar ibu apatah lagi jika itu adalah pengalaman pertamanya. Ramai ibu yang mengganggap tugas menyusukan anak adalah yang paling sukar jika mereka dibedah. Sebenarnya tanggapan itu tidak benar kerana yang paling penting ibu mendapatkan pengetahuan ataupun maklumat yang tepat mengenai hal tersebut.

Jika ibu sudah faham maka, masalah tersebut akan menjadi kecil. Tidak dinafikan ada ibu-ibu yang berjaya menyusukan anak sepenuhnya selepas kelahiran secara pembedahan ceasarean. Faktor komplikasi yang sering berlaku pada mereka yang melahirkan anak secara pembedahan ceasarean adalah penangguhan untuk menyusukan anak sebaik melahirkannya. Biasanya dengan penggunaan ubat bius epidural, ibu boleh memangku anak dan menyusukan lebih cepat berbanding dengan ibu yang disuntik ubat bius seluruh badan (general anesthesia).

Ibu yang melahirkan menerusi pembedahan ceasarean boleh menyusukan bayinya dalam tempoh masa yang sama dengan ibu yang melahirkan bayi secara normal. Ini membuktikan bahawa sebaik sahaja ibu pulih daripada kesakitan pembedahan, penyusuan anak akan menjadi satu pengalaman yang indah mengikut kemahuan anda.

Bagaimanapun, sebagai langkah berjaga-jaga, anda boleh berbincang dengan doktor tentang pilihan ubat bius sebelum melahirkan anak dan ubat penahan sakit selepas melahirkan anak. Terdapat banyak ubat-ubat yang sesuai dengan penyusuan dan biasanya digunakan oleh ibu-ibu yang bersalin secara pembedahan ceasarean dan menyusukan anak. Doktor dan jururawat mungkin boleh membantu mengekalkan keselesaan selepas pembedahan.

Tanyalah tentang khidmat konsultan laktasi yang diiktiraf bagi membantu anda di hospital. Anda pun boleh berhubung dengannya sebelum melahirkan bayi atau menghadiri kelas penyusuan pranatal.


Posisi Menyusukan Selepas Pembedahan

Ramai ibu dapat menyusukan anak dengan baik selepas pembedahan dan hanya segelintir sahaja yang menghadapi masalah. Anda boleh meluaskan lagi pengalaman tersebut dengan mendapatkan banyak maklumat lebih awal sama ada bertanya kepada orang lain atau membaca buku dan majalah yang berkaitan.

  • Cari posisi yang betul. Gunakan posisi yang boleh mengelakkan sebarang bebanan pada bahagian abdomen (perut) serta memberikan keselesaan kepada anda.
  • Pegang bayi secara mendakapnya antara posisi yang selesa kepada kebanyakkan ibu bersalin secara pembedahan. Anda boleh menggunakan posisi ini di katil hospital dengan menaikkan kedudukan katil ke atas menggunakan kerusi yang lebar.
  • Letakkan bantal di bahagian sisi yang anda hendak menyusukan bayi bagi menyokong lengan yang memangku anak anda. Bayi akan termasuk di bawah lengan anda.
  • Pegang bayi dengan kedudukan rendah menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, di belakang telinga bayi. Tapak tangan anda hendaklah menyokong leher dan bahagian belakang badan bayi sementara lengan anda menyokong keseluruhan badan bayi. Sementara siku anda mendakap punggung bayi ke bahagian sisi anda.
  • Bayi anda patut berkedudukan yang membolehkan wajahnya menghadap terus ke payudara anda hidung sebaris dengan puting payudara. Bayi perlu berkedudukan lurus iaitu bahu, telinga dan punggung tegak ke hadapan. Tangan berikutnya akan menyokong payudara dengan 4 jari berada di bawah payudara dan ibu jari di bahagian atas. Berhati-hati bagi memastikan belakang tangan tidak menutup aerola ketika bayi sedang melekapkan mulutnya dengan selesa.
  • Posisi cross cradle mungkin dapat memberikan keselesaan, gunakan bantal untuk melindungi bahagian perut yang dibedah dan menyokong lengan anda ketika memegang bayi.
  • Pegang bayi dengan kedudukan tangan yang sama seperti pegangan menyambut bola tetapi di sebalik anda memegang bayi di bawah lengan dan menyusukan pada bahagian yang sama, cuba bawa bayi ke sisi dada, jadi bila anda memegang bayi dengan tangan kanan anda boleh menyusukan daripada payudara sebelah kiri. Tangan kiri akan menyokong payudara sebelah kiri dengan 4 jari menghala bahagian bawah lengan. Posisi mengiring biasanya kurang selesa sehingga bahagian yang dibedah sembuh. Jadi, sebelum mencuba sebarang posisi cuba pastikan badan anda tidak sakit.

No comments:

Post a Comment