"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

16 August 2010

Komplikasi Dan Kehamilan

Bukan semua wanita hamil dapat melakukan proses kelahiran secara normal, banyak kes yang memaksa ibu hamil ini melakukan beberapa kaedah kelahiran dengan bantuan. Bersyukurlah pada tahap pencapaian kualiti kesihatan di negara kita. Pencapaian ini telah berjaya mengurangkan kadar kematian ibu dan bayi sewaktu melahirkan akibat komplikasi.

Bukan semua ibu bertuah dapat melahirkan anak secara normal. Ramai yang mengalami masalah seperti bayi songsang, tulang pelviks tidak terbuka, masalah penyakit seperti darah tinggi, kencing manis atau kelahiran lewat yang boleh menyebabkan bayi lemas dalam kandungan.

Terdapat pelbagai kaedah yang digunakan untuk mempermudahkan dan mempercepatkan proses kelahiran. Antaranya adalah seperti berikut:

Episotomi

Guntingan kecil (perinium) pada kulit antara vagina dengan anus dilakukan sekiranya berlaku komplikasi seperti bayi songsang, tidak cukup bulan, dalam bahaya atau bayi mempunyai kepala yang besar. Biasanya dilakukan terhadap ibu yang bersalin anak sulung juga. Sebelum melakukan potongan kecil ini, anda akan disuntik dengan ubat bius. Potongan berbentuk melengkung dari bibir vagina ke bawah. Guntingan ini akan dijahit dengan teliti.

Akibat kaedah ini, anda mungkin akan berasa kurang selesa untuk beberapa minggu sehingga luka guntingan itu betul-betul sembuh. Rasa sakit mungkin akan lebih terasa sekiranya luka itu dijangkiti kuman. Masalah sembelit turut akan menyebabkan anda berasa lebih sakit sewaktu membuang air besar. Sekiranya, kesakitan anda berlarutan untuk beberapa minggu, dapatkan nasihat dan rawatan doktor.

Kelahiran Dibantu

Kadangkala bayi sukar atau lambat dikeluarkan. Oleh yang demikian, bantuan perlu diberi untuk mengeluarkan bayi dengan segera agar tidak lemas menggunakan forsep atau penyedutan (vakum). Kaedah ini diperlukan apabila anda tidak dapat menolak bayi keluar kerana kepalanya agak besar.

Atau anda dan bayi berada dalam peringkat bahaya semasa proses kelahiran berjalan. Mungkin kaedah ini digunakan apabila bayi anda songsang atau tidak cukup bulan untuk mengelakkan kepala bayi tertekan ketika melalui saluran keluar. Kaedah forsep dimulakan dengan memberi ibu hamil satu suntikan bius pada lantai pelvik dan satu episitomi.

Doktor akan meletakkan forsep pada kedua-dua belah kepala bayi dengan perlahan menariknya keluar. Anda boleh membantu dengan meneran. Bahagian badan lain dilahirkan secara normal. Selain membantu mengeluarkan, forsep dapat melindungi kepala bayi.

Vakum pula dilakukan dengan menggunakan satu cawan logam yang bersambung pada sebuah vakum. Muka cawan itu tadi akan dimasukkan ke dalam faraj dan diletakkan pada atas kepala bayi. Bayi akan disedut dan dibawa keluar melalui saluran keluar sambil dibantu dengan tenaga anda.

Induksi

Kaedah ini dilakukan sekiranya bayi dalam kandungan masih tidak menunjukkan tanda-tanda ingin keluar walaupun seminggu lewat daripada tarikh jangkaan. Dalam masa yang sama, bayi dilihat dalam keadaan bahaya dan uri mulai gagal berfungsi.

Begitulah keadaannya sekiranya anda mengalami masalah darah tinggi atau masalah lain yang boleh mendatangkan bahaya kepada anda dan bayi. Biasanya, induksi akan dirancang terlebih dahulu dan meminta anda datang ke hospital mengikut masa yang ditetapkan. Terdapat 3 cara kelahiran secara induksi ini iaitu:

1. Memasukkan sejenis ubat misalnya Prostin yang mengandungi hormon yang melembutkan serviks sepenuhnya.

2. Memecahkan air ketuban jika proses kelahiran masih tertunda kepada 8 hingga 12 jam. Doktor akan membuat satu lubang kecil pada selaput air ketuban. Kontraksi biasanya akan bermula tidak lama kemudian.

3. Drip akan digunakan untuk menyalurkan hormon yang oleh membantu dalam proses pengecutan rahim. Biasanya drip ini diletakkan pada tangan sambil larutan hormon dimasukkan dengan cara teratur. Kesannya, akan mengalami kontraksi dengan lebih cepat dan kerap.

Pembedahan Caesarean

Melaui kaedah ini, bayi dikeluarkan melalui abdomen atau perut. Pemilihan kaedah ini selalunya dibuat awal atas sebab beberapa kesulitan yang mungkin akan berlaku jika kelahiran dibuat secara normal. Jadi, masa dan tarikh boleh ditetapkan lebih awal.

Tetapi pemilihan kaedah ini turut dilakukan secara spontan akibat beberapa komplikasi seperti bukaan serviks tidak mencapai tahap yang sepatutnya, bayi songsang, tidak cukup bulan dan sebagainya. Sebelum proses pembedahan dilakukan, anda akan diberi satu suntikan epidual bagi memastikan anda sedar tetapi tidak berasa sakit ketika dibedah.

Ubat bius biasa turut akan disediakan sebagai persediaan. Drip diletakkan pada lengan dan sambil itu satu tiup panjang dimasukkan ke dalam pundi kencing bagi memudahkan anda kencing tanpa beralih tempat. Kemudian ari-ari anda akan dicukur untuk memudahkan potongan dilakukan. Potongan dilakukan secara mendatar.

Dalam masa yang sama, cecair ketuban disalurkan keluar dan bayi diangkat keluar. Ada kalanya forsep digunakan untuk membawa bayi keluar. Anda boleh mendukung bayi ini semasa uri dikeluarkan. Masa yang diambil untuk proses ini lebih kurang 20 minit. Kemudian proses menjahit semula bukaan ini dilakukan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.

Mesej & Cadangan

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.