"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

20 August 2010

Air Ketuban

Apabila ibu hamil mengeluarkan cecair yang dikenali sebagai air ketuban, ia bermakna saat melahirkan telah tiba. Sepanjang kehamilan, kuantiti air ketuban akan meningkat. Apabila usia bayi mencecah 34 minggu, dianggarkan bahawa air ketuban mencapai 800ml. Kemudian jumlahnya semakin berkurangan minggu berikutnya. Apabila usia kehamilan memasukki 40 minggu, kuantiti air menurun kepada 600ml.

Air ketuban ini kebanyakannya dari air kencing bayi itu sendiri. Air ini kemudian diminum atau ditelan oleh bayi. Air kencing yang ada dalam perut bayi tadi masuk ke dalam pengaliran darah dan dibawa ke buah pinggang. Seterusnya mengalir masuk ke pundi kencing sebelum keluar sebagai air kencing.

Masalah Berkaitan Air Ketuban

A. Polyhydramnios
Adalah masalah air ketuban yang berlebihan. Antara penyebabnya adalah:

1. Kandungan kembar dua, tiga dan seterusnya.

2. Bayi atau uri yang lebih besar. Lebih-lebih lagi jika ibu menghadapi kencing manis.

3. Bayi yang dikandung mengalami masalah:
- Spina bifida
- Anencephaly (dilahirkan tanpa tempurung kepala)
- Esophageal atresia (bayi yang tidak boleh menelan masuk air ketuban)
- Bayi kerdil (achondroplasia)

Ibu hamil yang mengalami masalah ini akan merasa kurang selesa kerana kandungan besar dan berat. Ibu sukar bernafas. Bayi pula boleh lahir sebagai bayi pramatang.

B. Oligohydramnios
Adalah keadaan yakni air ketuban didapati kurang daripada jumlah yang sepatutnya. Kemungkinan berlaku sekiranya:

1. Selaput ketuban pecah dan air keluar walaupun belum ada tanda-tanda untuk bersalin.

2. Bayi mengalami masalah tumbesaran atau (intra uterine growth restriction)

3. Bayi mengalami masalah buah pinggang (renal agenesis)

4. Kandungan berada di luar rahim atau abdominal pregnancy.


Air Ketuban Pecah

Pecahnya air ketuban berlaku pada tahap pertama daripada tiga tahap bersalin. Ketika itu pintu rahim sedang membuka. Bayi terdorong menonjol ke lubang rongga pinggul, memberi tekanan pada pundi kencing dan saluran baung air besar. Ketika serviks tertarik sepenuhnya, ada satu dorongan besar menolak.

Air ketuban akan pecah pada saat ini. Serviks terbuka selebar 10sm dalam diameter pada bukaan penuh. Ketika serviks memendek dan meregang, jalan lahir melengkung dengan vagina terbentuk untuk memudahkan bayi keluar.

No comments:

Post a Comment