"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

16 August 2010

Kelegaan Ketika Sakit Bersalin

Setiap proses kelahiran, rasa sakit ketika kontraksi tidak dapat dielakkan. Bantuan perubatan dapat mengurangkan kesakitan yang ditanggung oleh bakal ibu. Walaupun kesakitan ini digeruni dan diibaratkan sebagai bebanan, tetapi keadaan itu penting kerana setiap peringkat kesakitan itu menunjukkan bahawa masa untuk kelahiran sudah semakin hampir.

Sekiranya anda tidak mampu untuk mengalami kesakitan setiap kontraksi, bolehlah cuba kaedah bantu diri sendiri. Jika anda masih tidak mampu menahan kesakitan, mintalah bantuan kepada doktor. Biasanya doktor akan memberi beberapa alternatif.

Epidural

Epidural adalah sejenis ubat bius yang melegakan rasa sakit dengan menjadikan saraf di bahagian bawah badan berasa kebas seketika. Kaedah ini berkesan untuk melegakan kesakitan terutama pada bahagian pinggang belakang. Cara pengambilannya adalah dengan menyuntik cecair epidural ke pinggang belakang melalui satu tiup.

Apabila ubat bius ini mulai berkesan, anda tidak akan berasa sakit dan masih sedar sepenuhnya. Namum, bagi sesetengah wanita, mereka akan berasa pening atau sakit kepala dan boleh berlanjutan untuk beberapa jam. Yang penting, ubat bius ini tidak memberi kesan terhadap bayi yang anda kandungkan.

Pengambilan ubat bius ini perlu dibuat secara berhati-hati. Jangan sampai kelahiran peringkat kedua, kesan bius tadi masih tidak hilang. Akibatnya anda tidak mampu untuk menolak keluar bayi dan doktor terpaksa membuat episotomi atau kelahiran forsep.

Etonoks (Gas Dan Udara)

Campuran oksigen dan nitrus oksida dapat melegakan rasa sakit walaupun tidak sepenuhnya seperti epiural. Jadi, kesan kesakitan kontraksi masih lagi terasa. Ia sangat berguna untuk kelahiran peringkat pertama. Prosedur etonoks ini bermula dengan menyedut gas tersebut melalui topeng yang dipegang dengan tangan. Topeng ini pula disambung ke selinder yang mempunyai campuran dua gas tadi.

Gas ini memerlukan masa setengah minit untuk sampai ke kemuncak. Oleh yang demikian, anda perlu menyedut gas ini untuk beberapa ketika sehingga doktor menyuruh berhenti. Tetapi, ada kalanya penggunaan gas ini boleh membuatkan anda berasa ingin pitam. Jika berlaku keadaan itu, cepat-cepat beritahu doktor.

Petidina

Ubat ini biasanya diambil seawal kelahiran peringkat pertama. Ia perlu diambil oleh ibu hamil yang tidak dapat mengawal perasaan seperti cemas atau sukar untuk merehatkan diri. Ubat ini akan diberikan melalui suntikan pada punggung atau paha. Petidina ini akan bertindak 20 minit kemudian dan berfungsi sehingga 2 atau 3 jam.

Kesan daripada pengambilan ubat ini berbeza bagi setiap wanita. Sesetengah akan berasa tenang, selesa berehat dan sedikit mengantuk tetapi masih dalam keadaan sedar. Sesetengah wanita lain akan mengadu tidak dapat mengawal diri dan rasa mabuk. Badan anda berasa tidak sihat dan tidak mahu bergerak banyak.

Sekiranya ubat ini diberikan hampir kepada kelahiran peringkat kedua, bayi mungkin akan mengalami sesak nafas dan mengantuk. Walau bagaimanapun, keadaan tersebut tidak mendatangkan masalah kerana kesan tersebut akan hilang setelah beberapa ketika anak dikeluarkan.

Tens

Kaedah ini dapat mengurangkan rasa sakit dan merangsangkan sistem kelegaan sakit semulajadi badan melalui impuls kecil arus elektrik pada bahagian belakang anda. Cara penggunaan tens ini adalah dengan meletakkan empat pad yang mengandungi rod elektrod pada sepanjang tulang belakang yang menampung perut.

Pad ini disambung oleh wayar ke suatu kawalan yang dipegang dengan tangan. Anda boleh mengawal kekuatan arus elektrik yang disalurkan. Kaedah ini dapat mengurangkan kesakitan untuk sesetengah wanita hamil terutama jika digunakan pada kelahiran tahap pertama. Namum, bagi sesetengah wanita mengganggap kaedah ini tidak membantu kerana rasa sakit tetap ada.


Info Minggu 38 Kehamilan

Bayi Anda
Lemak mula terbina dalam badan bayi. Kulit bayi kini sudah menjadi sedikit merah jambu. Rambut mulai memancang sehingga mencecah ukuran 5sm. Begitu juga dengan kukunya. Pada usia ini, bayi anda mempunyai berat badan lebih kurang 2.9 kg dan panjangnya pula 48sm.


Tubuh Anda
Sentiasa peka dengan perubahan diri. Pastikan tanda-tanda ingin bersalin. Jika ada tanda-tanda ini cepat-cepat pergi ke hospital. Jangan terlalu banyak membuat kerja-kerja rumah takut nanti tenaga anda hilang. Kumpulkan tenaga untuk beberapa hari ini supaya tenaga yang disimpan itu dapat digunakan sepenuhya ketika di bilik bersalin.

No comments:

Post a Comment