"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

30 August 2010

Emosi Di Hujung Kehamilan

Sepanjang kehamilan, bukan sahaja berlaku perubahan pada fizikal ibu hamil sebaliknya keseluruhan kehidupan ibu hamil berubah termasuk emosinya. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh perubahan hormon dalam tubuh. Perubahan tersebut membuatkan emosi ibu kadangkala terganggu. Ada masanya ibu berasa gembira, tenang dan bahagia. tetapi, ada juga ketikanya ibu akan berasa sedih dan mengalami tekanan perasaan tanpa diketahui puncanya.

Perasaan ini timbul kerana ibu hamil tidak boleh menerima atau memahami perubahan-perubahan yang berlaku. Misalnya, kebanyakkan ibu hamil terkejut dengan perubahan fizikal mereka. Mungkin dahulu mereka mempunyai bentuk tubuh yang menarik tetapi kini tidak lagi.

Dalam menjalani kehidupan sebagai ibu hamil, soal seks bersama suami menjadi sensitif. Mereka lebih sensitif. Biasanya mereka mempunyai keinginan yang lebih pada perhubungan seks, sementara ada yang tidak mahu langsung melakukan hubungan seks. Keadaan ini boleh mengelirukan suami.

Selain itu, ketika hampir hari bersalin ibu mudah bermimpi atau membayangkan tentang masa depannya, sama ada perkara buruk atau baik. Mereka akan membayangkan wajah bayi yang akan dilahirkan, atau memikirkan apa yang bakal berlaku sekiranya proses kelahiran tidak berjya dan menyebabkan dirinya menemui ajal.

Siapa yang mahu menjaga anaknya ini? Dan banyak lagi persoalan yang bakal timbul. Membayangkan satu-satu perkara itu tidak menjadi salah. Tetapi ingat, jangan terlalu emosi sehingga membuat anda hilang pertimbangan dan kurang keyakinan diri.

Mengatasi Emosi Tidak Tentu

Cara terbaik untuk menghilangkan sebarang masalah berkaitan emosi ini adalah dengan mendapatkan sebanyak mungkin maklumat berkenaan kehamilan. Oleh yang demikian, anda tidak lagi berasa terkejut dengan perubahan demi perubahan yang berlaku sepanjang kehamilan.

Selain itu, berbincanglah dengan suami tentang perasaan yang menghantui anda kini. Misalnya, rasa risau, duka, tidak berkeyakinan, takut dan sebagainya. Kongsi apa juga perasaan anda agar komunikasi anda dan suami tidak terbatas.

Bagaimana untuk memastikan bayi dalam keadaan selamat? Ketahuilah bahawa kemungkinan bayi lahir cacat adalah kecil. Kebanyakan kecacatan berlaku pada minggu-minggu pertama dan berakhir dengan keguguran pada peringkat awal.

Pada minggu ke 13, janin sudah membentuk dengan lengkap dan tidak banyak kesilapan yang boleh berlaku. Sekiranya sentiasa berhati-hati dan menjaga kesihatan, anda akan dapat mengurangkan lagi risiko ke atas bayi anda.

1 comment:

  1. Salam kak engku, muntah2 dan loya dihujung minggu mengandung cam saya ni dikira normal ke? Sy sejak masuk minggu ke 37 ni loya dan muntah jadi blk seperti 1st teimester dulu.. Sakit pinggang sy dibuatnye.

    ReplyDelete