"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

13 May 2010

Penjagaan Gigi

Wanita hamil mudah mengalami masalah gigi dan gusi. Kerana itu anda disarankan mendapatkan pemeriksaan gigi ketika hamil. Perubahan hormon dalam tubuh semasa hamil membuat anda mungkin mengalami gejala seperti gusi bengkak, atau mudah berdarah sewaktu memberus gigi.

Berikut apa yang perlu anda ketahui dan lakukan untk mengurangkan risiko sakit gigi ketika hamil.
  • Ada beberapa jenis komplikasi gigi yang mudah dialami ibu hamil. Pertama ialah 'pregnancy gingivitis' di mana gusi menjadi bengkak kerana kekurangan kalsium. Ini menjadikan gusi sensitif dan mudah berdarah. Yang kedua ialah 'periodonatal disease' iaitu jangkitan yang berpunca daripada gusi yang bengkak seperti pendarahan, gigi goyang atau struktur gigi berubah. Yang ketiga pula ialah 'pregnancy tumor' keadaan yang lebih teruk apabila bengkak pada gusi semakin membesar dan sakit serta berisi nanah. Ini menyebabkan anda sukar untuk makan ataupun bercakap.
  • Ibu hamil harus mengunjungi doktor gigi sekurang-kurangnya sekali sepanjang kehamilan. Titik beratkan penjagaan kebersihan gigi sebagai rutin harian. Sebarang rawatan pergigian seharusnya dilakukan pada kehamilan trimester kedua untuk mengurangkan risiko terhadap bayi.
  • Apabila anda menghadapi sebarang masalah gigi seperti gusi bengkak atau pendarahan, segera berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan. Pendarahan yang berlebihan daripada gusi boleh menyebabkan jangkitan malah juga membahayakan kehamilan.
  • Berus gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehari agar gigi bebas daripada sisa makanan.
  • Gunakan berus gigi yang lembut atau yang direka khas untuk masalah gusi sensitif bagi mengelakkan pemberusan yang keras dan boleh menyebabkan pendarahan.
  • Dapatkan pemeriksaan doktor terhadap tahap kesihatan gigi anda. Jadi anda boleh melakukan untuk menjaga kesihatan gigi sepanjang kehamilan.
  • Jaga pemakanan dengan pengambilan makanan seimbang dan kaya kalsium untuk mengurangkan masalah gigi dan gusi berdarah.

No comments:

Post a Comment