"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

05 February 2010

Menjaga Puting Susu

bayi anda hanya boleh menyusu dengan gembira jika puting susu yang digunakan membolehkannya menghisap keluar susu pada kadar yang betul. Apabila anda menonggengkan botol tersebut, anda sepatutnya dapat melihat dua atau tiga titisan keluar sesaat. Lubang yang terlalu kecil bermakna bayi akan kecewa dalam usahanya menghisap keluar susu yang mencukupi, lubang yang terlalu besar pula menyebabkan susu menyembur keluar.

Puting susu boleh merosot dan tersekat lubangnya. Sediakan beberapa puting susu steril tambahan di dalam sebuah balang supaya anda dapat menukar puting susu yang tidak sempurna dengan yang baru. Buang puting susu jika lubangnya terlau besar. Lubang yang terlalu kecil boleh dibesarkan dengan jarum. Periksa pengalirannya selepas itu.

Cara Membesarkan Lubang Puting Yang Terlalu Kecil
  • Tolak mata jarum ke dalam sebiji gabus. Panaskan hujung jarum dalam api sehingga panas, kemudian cucukkan ke dalam lubang puting.

No comments:

Post a Comment