"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

21 January 2010

Pemeriksaan Kehamilan Di Klinik (3)

Kaki, Buku Lali Dan Tangan

Pada setiap lawatan, doktor atau bidan akan memeriksa bahagian bawah kaki dan tangan anda untuk memastikan tidak terdapat bengkak atau edema. Sedikit bengkak pada minggu akhir kehamilan adalah normal, terutamanya pada penghujung hari. Namum bengkak yang melampau mungkin menandakan praeklampsia. Kaki anda juga akan diperiksa sama ada terdapat vena verikos.


Mendengar Degupan Jantung

Setiap lawatan selepas minggu ke 14, dari awal kehamilan, ini mungkin dilakukan dengan menggunakan alat sonik yang akan menguatkan degupan jantung bayi supaya anda juga dapat mendengarnya. Selepas minggu ke 28, doktor mungkin akan mendengar degupan jantung bayi menggunakan stetoskop fetus berupa trompet.


Pemeriksaan Dalaman

Lawatan pertama doktor mungkin menjalankan pemeriksaan dalaman ke atas anda untuk memastikan tahap kehamilan anda, untuk memeriksa sama ada terdapat keadaan yang tidak normal pada tulang pelvik anda, dan untuk memastikan pintu masuk ke dalam rahim (serviks) tertutup rapat. Anda juga mungkin diberi lumuran servikal pada waktu yang sama untuk memeriksa sama ada terdapat sel-sel yang cacat. Selalulah bertanya keputusan pemeriksaan.

Pemeriksaan yang dilakukan tidak akan mencederakan anda atau bayi anda dan jika anda mengendurkan otot, anda tidak akan berasa tidak selesa. Anda akan diminta berbaring pada bahagian belakang anda dengan membengkokkan kaki anda dan bahagian lutut anda pula mengangkang pada kedudukan yang selesa. Doktor akan memasukkan dua jari sebelah tangannya ke dalam faraj anda sambil menekan abdomen anda perlahan-lahan dengan tangan yang sebelah lagi.


Merasa Abdomen

Setiap lawatan, abdomen anda akan dirasa dengan perlahan untuk memastikan kedudukan bahagian rahim anda. Ini akan memberi gambaran tentang kadar pertumbuhan bayi anda. Pada akhir tempoh kehamilan, pemeriksaan akan dijalankan untuk memastikan bayi berpusing dalam arah yang betul (kepala dahulu) dan pada minggu-minggu yang akhir, kepalanya turun ke dalam ruang pelvik.

(sambung pada bahagian 4)

No comments:

Post a Comment