"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

17 January 2010

Masalah Pemakanan Sebelum hamil, Persediaan Semasa Hamil Dan Menyusukan Bayi

Loya-Loya

Loya di pertingkat kehamilan biasa terjadi. Cara mengatasinya ialah dengan memastikan perut tidak kosong. Makan dengan sedikit dan kerap dapat membantu. Elakkan daripada makan sehingga kenyang. Jika masalah berlarutan sila berjumpa doktor.


Pedih Ulu Hati

Makan kerap dalam kuantiti yang sedikit. Makan secara perlahan dan elakkan daripada baring selepas makan. kurangkan makanan berlemak, keju yang keras, makanan goreng, mentega, ais krim premium, kopi, makanan berempah, minuman beralkohol dan coklat.


Sembelit

Boleh dikurangkan dengan meningkatkan pengambilan sayur, buah-buahan, bijirin dan minum air secukupnya.


Pengamal Diet (Vegetarian)

Pastikan pengambilan makanan terdiri daripada beberapa kombinasi beberapa jenis kekacang. Jika tidak mengambil hasil tenusu atau telur adalah disarankan untuk mengambil pil vitamin B12 sebagai tambahan (mengikut nasihat doktor).


Alah Susu

Susu adalah penting sebagai sumber kalsium jika tidak boleh minum susu tingkatkan pengambilan sumber lain seperti ikan bilis, sardin, kekacang dan sayuran hijau. Pil vitamin tambahan adalah disarankan mengikut nasihat doktor.

No comments:

Post a Comment