"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

25 January 2010

Makan Utk Mendapat Bayi Sihat (3)

Diet Sayur-Sayuran

Sekiranya anda makan pelbagai makanan yang kaya dengan protein serta buah-buahan dan sayur-sayuran segar setiap hari, anda sepatutnya dapat membekalkan bayi anda dengan semua zat yang diperlukannya. Anda mungkin hanya kekurangan satu nutrien iaitu ferum. Badan sukar menyerap ferum yang datang dari sumber sayuran. Oleh itu, anda mungkin diberi zat tambahan mineral ini menggantikan kekurangannya. Sekiranya anda seorang vegetarian dan tidak memakan hasil tenusu, anda juga mungkin akan diperskribkan kalsium serta vitamin D dan B12.


Garam

Kebanyakkan orang mengambil kandungan garam yang berlebihan dalam diet mereka. Semasa kehamilan, adalah penting bagi anda mengurangkan jumlah garam yang anda makan kerana pengambilan garam berlebihan dikaitkan dengan masalah seperti bengkak yang melampau dan praeklampsia.


Cecair

Bahan ini penting semasa kehamilan untuk memastikan ginjal anda sihat serta mengelakkan sembelit. Air merupakan bahan yang paling baik. Minum seberapa banyak yang anda suka.


Sepuluh Makanan Terbaik

Makanan berikut merupakan sumber yang baik untuk sekurang-kurangnya satu nutrien. Cuba makan sesetengah daripada makanan ini setiap hari.
  • Keju, susu, dadih (Kalsium & Protein)
  • Sayuran berdaun hijau gelap (Vitamin C, Serabut & Asid Folik)
  • Daging Merah Tanpa Lemak (Protein & Ferum)
  • Oren (Vitamin C & Serabut)
  • Daging Ayam (Protein & Ferum)
  • Kismis, prun (Ferum)
  • Sardin (Kalsium, Protein & Ferum)
  • Ikan Berdaging Putih (Protein)
  • Roti Mil Penuh (Protein, Serabut & Asid Folik)
  • Pasta Bergandum Penuh, Beras Ceruh (Serabut)

Mengambil Zat Makanan Tambahan

Pengambilan folik tambahan digalakkan pada tiga bulan pertama. Zat tambahan ferum mungkin dipreskribkan sekiranya anda menghidap anemia. Sesetengah doktor menggalakkan pengambilan zat ini secara rutin. Sekiranya anda memakan pelbagai makanan yang mengandungi banyak makanan segar, zat ini mungkin merupakan satu-satunya zat tambahan yang anda perlukan.

No comments:

Post a Comment