"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

25 January 2010

Makan Utk Mendapat Bayi Sihat (2)

Vitamin C

Zat makanan ini membantu membina plasenta yang kuat, membolehkan badan anda mengelakkan jangkitan dan membantu penyerapan ferum. Vitamin C didapati daripada buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Bekalan vitamin ini diperlukan setiap hari kerana zat makanan ini tidak dapat disimpan dalam badan.Kebanyakan vitamin C hilang kerana disimpan dan dimasak terlalu lama. Oleh itu, makan bahan yang segar sahaja dan stimkan sayur-sayuran hijau atau makan secara mentah.

Contoh Vitamin C:
Kubis Savoy, Kubis Brussels, Tomato, Kubis Bunga, Lada Benggala Merah atau Hijau, Limau Gedang, Oren, Ubi Kentang, Strawberi.


Serabut

Ini sepatutnya membentuk sebahagian besar daripada diet harian anda kerana sembelit biasa berlaku dalam kehamilan dan serabut boleh mengelakkan masalah ini. Buah-buahan dan sayur-sayuran merupakan sumber penting kerana anda boleh memakannya dengan banyak setiap hari. Jangan terlalu bergantung kepada sekam kerana bahan ini boleh menghalang penyerapan nutrein lain. Terdapat banyak lagi sumber serabut yang lebih baik.

Contoh Serabut:
Beras Ceruh, Roti Mil Penuh, Pasta Gandum Penuh, Daun Bawang Kucai, Kekacang Campuran, Kacang Pea Kebun, Raspberi, Aprikot Kering, Kismis.


Asid Folik

Bahan ini diperlukan untuk perkembangan sistem saraf utama bayi, terutamanya dalam beberapa minggu yang pertama. Badan tidak dapat menyimpan nutrien ini. Semasa kehamilan, bahan ini dikeluarkan beberapa kali daripada jumlah biasanya. oleh itu, adalah penting untuk mendapat bekalan harian. Sayur-sayuran segar berdaun hijau gelap merupakan sumber yang baik bagi asid folik. Stimkan atau makan bahan ini secara mentah kerana banyak vitaminnya yang akan musnah apabila bahan ini dimasak.

Contoh Asid Folik:
Brokoli, Kacang Hazel, Bayam, Kacang Tanah, Roti Mil Penuh


Ferum

Bayi perlu membina bekalan ferumnya selepas dilahirkan. Darah tambahan yang dihasilkan oleh badan anda memerlukan ferum untuk mengangkut oksigen. Ferum dari sumber haiwan lebih mudah diserap daripada sumber dari makanan seperti kekacang dan buah kering. Oleh itu, sekiranya anda tidak makan daging, gabungkan makanan yang kaya dengan Vitamin C untuk memaksimumkan penyerapan. Walaupun hati merupakan sumber yang baik bagi ferum, namum bahan ini juga mengandungi Vitamin A yang tinggi. Disebabkan Vitamin A yang berlebihan boleh merosakkan bayi yang sedang berkembang, maka elakkan diri daripada memakan hati dan makanan berasaskan hati.

Contoh Ferum:
Daging Tanpa Lemak, Ikan Tuna, Bayam, Aprikot Kering


(Sambung Pada Bahagian 3)

No comments:

Post a Comment