"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

25 January 2010

Makan Utk Mendapat Bayi Sihat (1)

Bayi hanya ada satu sumber makanan iaitu anda. Dengan itu, adalah penting anda makan diet yang pelbagai dan seimbang semasa kehamilan berbanding dengan hari biasa. Namum, anda tidak perlu membuat perancangan khusus bagi pemakanan ini atau makan untuk 2 orang. Perkara yang perlu anda lakukan ialah makan satu variasi makanan segar yang tidak diproses daripada pilihan di bawah, untuk memastikan anda mendapat semua nutrien yang anda perlukan.

Sebaik sahaja anda hamil, atau mengetahui anda anda akan hamil, fikirkan seberapa banyak makanan berkhasiat yang kerap anda makan, dan sama ada anda memakan atau minum sesuatu yang mungkin membahayakan bayi anda. Tingkatkan pengambilan sayur mentah dan buah-buahan segar serta kurangkan makanan bergula, bergaram dan yang diproses.


Kalsium

Zat makanan ini penting untuk memastikan perkembangan sihat tulang dan gigi bayi anda yang mula terbentuk kira-kira dari minggu kelapan. Anda akan memerlukan kira-kira dua kali ganda kalsium berbanding daripada biasa. Sumber yang baik bagi zat ini termasuk keju, susu, dadih dan sayur-sayuran berdaun hijau. Namum begitu, produk susu juga berlemak tinggi. Oleh itu, jika boleh, pilih bahan yang berlemak rendah, contohnya susu tanpa lemak.

Contoh Kalsium :
Roti Putih, Kacang Brazil, Keju Separuh Lemak, Sardin, Susu Tanpa Lemak, Fromage Frais


Protein

Cuba makan pelbagai makanan yang kaya dengan protein kerana keperluan ini meningkat semasa kehamilan. Ikan, daging, kekeras, kekacang dan hasil tenusu semuanya membekalkan protein. Akan tetapi, sumber haiwan juga berlemak tinggi. Oleh itu, kurangkan pengambilannya dan pilih daging tanpa lemak sedapat mungkin. Elakkan pengambilan telur mentah atau separuh masak dan pastikan semua telur yang anda beli adalah segar.

Contoh Protein :
Keju Keras, Telur, Daging Ayam, Daging Tanpa Lemak, Kekacang, Ikan, Kacang Tanah, Mentega Kacang.

(Sambung Pada Bahagian 2)

No comments:

Post a Comment