"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

25 January 2010

Melindungi Bayi Anda

Seperti nutrien daripada makanan yang boleh melalui plasenta ke bayi, bahan berbahaya yang anda makan dan minum pun begitu.

Makanan Yang Diproses

Elakkan makanan mudah guna yang telah diproses, contohnya makanan dalam tin dan makanan campuran dalam bungkusan. Makanan yang diproses biasanya ditambah dengan garam dan gula dan mungkin mengandungi banyak lemak, bahan awet, perisa dan pewarna. Baca label dengan berhati-hati dan pilih barangan yang bebas daripada bahan tambahan.


Makanan Masak Sejuk

Elakkan makanan panas yang dihidangkan di kantin serta makanan pasar raya yang pra masak dan ayam sedia untuk dimakan kecuali dihidangkan dalam keadaan yang sangat panas. Makanan ini mungkin mengandungi bakteria yang boleh berjangkit kepada bayi dan membahayakannya.


Keju

Keju matang yang lembut, contohnya Brie yang diperbuat daripada susu berpasteur dan tanpa berpastuer, serta hasil tenusu tanpa berpastuer yang lain boleh membahayakan diri. Sebaik-baiknya hindari makanan ini. Susu kambing tanpa berpastuer dan barangan susu daripada susu kambing juga patut dielakkan kerana bahan ini mengandungi parasit yang dipanggil toksoplasma.


Alternatif Kepada Alkohol

Sebarang bentuk alkohol yang anda minum semasa hamil, melalui plasenta ke aliran darah bayi. Ini membahayakan bayi anda. Oleh itu, berhenti minum alkohol sama sekali dan buat minuman ringan anda sendiri.

Bir, lager dan wain yang didakwa tidak mengandungi alkohol atau rendah kandungan alkoholnya sekalipun tidak semestinya bebas daripada bahan tambahan serta bahan kimia berbahaya. Sesetengahnya mengandungi bahan ini pada tahap yang tinggi, yang mungkin memberi kesan yang tidak diketahui kepada kesihatan bayi anda.


Minuman Ringan Yang Dicadangkan

Oren Berbuih
Jus oren yang dicairkan dengan air mineral berbuih. Ini merupakan minuman ringkas tetapi menyegarkan. Cuba jus buah-buahan lain yang berbeza.

Susu Kocak Pisang
Minuman ini enak dan mengandungi kalsium dan protein yang tinggi. Buat minuman ini dengan mencampurkan sebiji pisang dengan setengah pain susu. Mesin pemproses makanan memberi hasil yang paling baik.

Koktel Buah-Buahan Segar
Anda boleh mencuba minuman ini dengan mencampurkan pelbagai jenis jus buah-buahan untuk menghasilkan pelbagai jenis minuman penghilang dahaga yang berkhasiat. Hiaskan dengan hirisan oren atau kepingan buah-buahan yang dicucuk pada batang koktel.


Kopi, Teh Dan Coklat Panas

Kafein iaitu sejenis bahan yang terdapat dalam semua minuman ini memberi kesan yang membahayakan sistem penghadaman. Kurangkan pengambilan minuman yang mengandungi kafein tidak lebih daripada tiga cawan sehari, dan jika boleh, henti daripada meminum minuman ini. Sebaiknya minumlah air mineral dengan banyak.


Teh Herba

Sekiranya anda hendak meminum teh herba semasa hamil, anda sewajarnya membuat pemeriksaan terlebih dahulu dengan ahli farmasi yang menjual teh herba atau ahli herba. Kebanyakan teh prapembungkusan tidak membahayakan bayi, tetapi sesetengahnya mungkin mempunyai kesan yang tidak diingini. Teh daun raspberi merupakan jamu tradisional untuk memudahkan pelahiran.


Gula

Makanan bergula seperti kek, biskut, jem dan minuman berbusa adalah rendah kandungan nutrien pentingnya dan boleh menyebabkan berat badan anda bertambah dengan berlebihan. Dapatkan tenaga anda daripada karbohidrat berkanji seperti roti mil penuh dan kurangkan makanan manis.


Mengidam

Semasa kehamilan, adalah perkara biasa apabila anda mendapati anda mempunyai citarasa untuk makanan tertentu secara tiba-tiba. Sekiranya anda mengidam makanan tertentu, makanlah makanan tersebut tetapi dalam jumlah yang munasabah, asalkan tidak menggemukkan dan tidak menyebabkan anda sakit perut.






No comments:

Post a Comment