"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

06 January 2011

Stretch Marks Perlu Dicegah Lebih Awal

Setiap wanita berhak untuk tampil dengan kulit sihat dan cantik, tidak terkecuali ketika sedang berbadan dua. Namum ketika hamil berlaku pelbagai perubahan pada diri seseorang wanita. Selain daripada alahan, stretch marks atau kesan regangan kulit akan membelenggu wanita hamil.

Ia bermula dalam tempoh empat atau lima bulan kehamilan. Stretch marks merupakan tanda parut berupa urat-urat putih yang muncul pada permukaan kulit dan biasanya muncul pada bahagian perut, lengan atas, pinggul, paha, punggung dan juga payudara.

Ia muncul disebabkan pengaruh hormon kehamilan atau dengan kata lain ia terbentuk apabila terjadi peregangan kulit secara cepat hingga merosakkan jaringan yang terdapat di dalamnya sehingga kulit mengalami peregangan berlebihan.

Bagi wanita hamil, strecth marks yang muncul biasanya bewarna merah jambu dan agak lebar, lama-kelamaan ia berubah menjadi garisan tipis berwarna keputihan atau kecoklatan.

Selain faktor kehamilan, masalah ini juga terjadi akibat perubahan berat badan secara mendadak selain pengaruh ubat seperti streoid pada ubat gemuk atau asma. Justeru, rawatan awal perlu untuk mengatasi masalah stretch marks supaya ia tidak berlanjutan sehingga selepas bersalin.

Usah Risau

Bagi yang mengalami masalah ini usah risau kerana ia tidak berbahaya. Namum, jika ia dibiarkan sedikit sebanyak boleh menurunkan keyakinan diri terutama bagi mereka yang sentiasa tampil menarik.

Terdapat beberapa kaedah yang boleh membantu menghilangkan atau mengurangkan stretch marks. Anda mungkin boleh mempraktikkan tiga cara berikut:

1. Pilihlah Krim Anti Stretch Marks

Ia mengandungi kolagen atau pelembap, vitamin A dan E, serta minyak kelapa dara untuk menjaga keanjalan dan kekenyalan kulit serta mengurangkan kekeringan pada kulit yang mengalami peregangan. Sapukan krim setiap hari pada kulit yang terdapat stretch marks. Lakukan urutan ringan di sekitar perut dengan cara mengarah ke atas bagi membantu melancarkan peredaran darah pada lapisan epidermis.

2. Kaedah Microdermabrasi

Jika penggunaan krim sukar untuk menghilangkan stretch marks, anda boleh mencuba kaedah kedua iaitu melalui Microdermabrasi. Kaedah ini dilakukan dengan cara proses pengelupasan sel kulit mati untuk menegangkan dan menghaluskan kulit. Nampak menyakitkan namum ia bukan seperti yang dibayangkan. Pun begitu, pastikan anda mendapat khidmat pakar sebelum melakukannya.

3. Jaga Pemakanan

Menjaga pola pemakanan boleh membantu untuk mengurangkan masalah stretch marks. Kurangkan pengambilan makanan yang berlemak dan perbanyakkan pengambilan serat terutama dari buah-buahan dan sayur-sayuran serta banyakkan mengambil air putih. Di samping itu, pastikan makanan yang diambil turut mengandungi vitamin E dan C serta kaya dengan zat besi.

No comments:

Post a Comment