"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

05 November 2014

Mencegah Masalah Kencing Kotor

Masalah kencing kotor boleh dicegah dengan memastikan minum air yang cukup dan jangan menahan kencing iaitu bila ada rasa untuk kencing terus pergi kencing.

Air minuman membantu mencairkan air kencing Mama dan memastikan bahawa Mama akan membuang air kecil lebih kerap - membenarkan bakteria akan dibuang dari saluran kencing Mama sebelum jangkitan boleh mula.

Dalam masa yang sama, terutamanya untuk ibu-ibu yang baru lepas bersalin, pastikan kebersihan bahagian kemaluan dijaga dengan sempurna.

Jika Mama mengelap air kencing, mulakan dari depan ke belakang. Berbuat demikian selepas membuang air kecil dan selepas pergerakan  usus membantu mencegah bakteria di bahagian dubur daripada merebak ke faraj dan uretra.

Kosongkan pundi kencing Mama sejurus selepas persetubuhan. Juga, minum segelas penuh air untuk membantu bakteria dikeluarkan.

Elakkan produk feminin yang berpotensi untuk membawa mudarat seperti menggunakan semburan deodoran atau lain-lain produk feminin seperti douches dan serbuk di kawasan kemaluan kerana ia boleh  merengsakan uretra.

No comments:

Post a Comment