"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

25 June 2014

Kenali Plasenta (Uri)

Plasenta atau uri merupakan unit penting yang menghubungkan sistem ibu dengan bayi dalam kandungan. Dalam perubatan ia lebih dikenali sebagai Feto Placenta Unit. Plasenta terbentuk daripada proses persenyawaan yang berlaku pada telur dan sperma. Sebahagiannya membentuk janin dan sebahagian lagi membentuk unit plasenta. Ia bertanggungjawab membekalkan nutrien penting bagi bayi, tempat berlakunya pertukaran gas oksigen - karbon dioksida, vitamin, glukosa dalam darah dan hormon-hormon yang diperlukan oleh bayi semasa dalam kandungan.

Plasenta boleh menyalurkan penyakit-penyakit yang dihadapi oleh ibu seperti HIV, siflis, hepatitis dan jangkitan kuman semasa pemindahan kepada bayi. Dengan kata lain, peranan plasenta ialah mengambil alih fungsi sistem organ bayi sebelum ia mencapai kematangan. Bagaimanapun selepas bayi matang (37 minggu) plasenta sudah tidak diperlukan lagi kerana sisitem badan bayi sudah boleh berfungsi sendiri tetapi jika melebihi tarikh bersalin iaitu 10 hari, uri masih boleh berfungsi untuk bayi.


Posisi Plasenta

Pada peringkat awal kehamilan, 90% plasenta berada di segmen bawah rahim dan selepas 7 bulan, 90% plasenta akan berpindah ke segmen atas rahim. Dianggarkan beratnya adalah 1/6 daripada berat bayi semasa dilahirkan ataupun lebih kurang 500 gram.


Bagaimana Plasenta Dikeluarkan?

Plasenta akan dikeluarkan selepas bayi selamat dilahirkan. Biasanya dalam masa 1/2 jam selepas kelahiran bayi, plasenta dapat dikeluarkan, jika tidak, bermakna plasenta mengalami masalah. Terdapat 2 cara plasenta dikeluarkan apabila bersalin normal.

Kaedah Pasif

Plasenta dibiarkan lekang secara semulajadi dan keluar sendiri tetapi pakar perubatan jarang menggunakan cara ini kerana ia lambat, senang melekat, boleh menyebabkan pendarahan dan rahim lambat mengecut.


Kaedah Aktif

Doktor akan menarik tali pusat dan menolak rahim daripada atas perut serta menarik keluar plasenta secara terkawal, CCT (Control Cord Transaction).


Tanda-Tanda Plasenta Sudah Lekang

Berlaku pendarahan secara tiba-tiba tetapi sekejap.
Tali pusat bayi semakin panjang.
Ibu akan berasa seperti kontraksi sekali lagi.
Bonjolan rahim / batu meriyam akan ketara.

Apabila doktor mendapat tanda-tanda tersebut telah ada ia akan bertindak mengeluarkan plasenta dengan segera.


Bersalin secara pembedahan caesarean, doktor akan menggunakan cara MRP (manual remover of plasenta) yakni tangan digunakan untuk mengeluarkan plasenta daripada perut yang telah dibedah.

No comments:

Post a Comment