"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

14 October 2013

Bahaya Demam Panas Pada Ibu Hamil

Demam mungkin kedengaran biasa namun tidak bagi wanita hamil. Demam yang melebihi 38 darjah celsius atau dikategorikan sebagai demam panas mungkin disebabkan oleh jangkitan kuman dan boleh memberikan kesan negatif kepada perkembangan fetus.

Siapa Yang Berisiko Mengalami Simptom Demam?

Wanita mengandung sememangnya mudah dijangkiti kerana memiliki kurang antibodi kira-kira 90 % sahaja berbanding wanita tidak hamil.

Demam berlanjutan selama tiga hingga lima hari atau lebih boleh memberi impak yang buruk, ibu dan bayi dan perlu mendapatkan rawatan secepat mungkin.

Bagaimana Boleh Menjejaskan Bayi Mama?

Demam yang berlanjutan boleh disebabkan oleh demam virus atau selesema yang melibatkan simptom suhu badan yang tinggi. Ini meningkatkan risiko ibu untuk mendapat jangkitan pada paru-paru dan otak.

Demam boleh menyebabkan kelahiran pramatang. Ia juga meningkatkan risiko keguguran. Demam yang melibatkan suhu yang tinggi boleh menyebabkan bayi mati dalam kandungan. Demam denggi berdarah misalnya memberikan risiko pendarahan dalam rahim.

Bebas Daripada?

Wanita yang hamil perlu mengambil langkah berwaspada terhadap demam dan mendapatkan rawatan secepat mungkin jika terdapat simptom demam.

Hal ini kerana demam pada wanita hamil boleh berlarutan dan memudaratkan kesihatan fetus.

Elakkan keadaan yang boleh menyebabkan demam seperti terkena hujan atau perubahan cuaca yang drastik atau berada di tempat yang sesak. Mengambil ubat yang disyorkan oleh doktor seperti paracetamol dan antibiotik.

No comments:

Post a Comment