"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

19 July 2013

Tanda Lahir, Bahayakah Pada Bayi?



Tanda lahir! Sudah tentu anda biasa mendengar perkataan tersebut iaitusesuatu tanda pada tubuh badan yang disebut sebagai tanda lahir. Pernahkah anda perhatikan seluruh tubuh bayi anda, di mana tanda lahirnya? Adakah anda risau enatng tanda lahir tersebut?

Contohnya, anda dapati ada satu tompokan berwarna coklat pada kaki atau wajah bayi anda. Dan yang merisaukan anda jika tompokan atau tanda lahir itu semakin melebar atau membesar seiring dengan pertambahan usia si kecil dan mungkin boleh membuat anak anda berasa rendah diri setelah dia besar nanti.

Memang tidak dapat dinafikan ada segelintir ibu bapa yang khuatir dengan tanda lahir tersebut apatah lagi jika ia mungkin membuatkan si kecil berasa rendah diri atau menjadi ejekan teman-teman jika tanda lahir tersebut terletak pada bahagian tubuh yang mudah dilihat.

Tahukah anda bagaimana tanda lahir tersebut muncul? Ia ada kaitan dengan trauma si ibu sewaktu proses kelahiran yang menyebabkan pembuluh darah melebar. Pada sesetengah kes, tanda lahir pada bayi akan hilang sendiri selepas dilahirkan. Yang penting tanda lahir ini tidak membahayakan bayi dan tiada kaitan dengan penyakit kulit.

Tanda lahir hadir dalam pelbagai bentuk dan warna, berganung kepada setiap individu. Ia di kategorikan dalam beberapa bahagian.

Hemangioma Stoberi

Tanda lahir ini berwarna agak kemerahan. Boleh jadi hanya secesar seperti satu titik atau mungkin sebesar tapak tangan bayi. Tanda ini berlaku kerana bahan dalam sistem darah yang belum matang telah terpisah daripada peredaran darah sewaktu bayi dalam kandungan. Tanda ini mungkin sudah muncul sebaik sahaja bayi dilahirkan atau setelah beberapa miinggu bayi dilahirkan. Satu daripada 10 bayi berkemungkinan memiliki tanda lahir ini. Adakalanya ia boleh hilang dengan sendirinya seiring dengan pertambahan usia bayi aau sebaliknya iaitu tompokan tersebut menjadi semakin membesar.


Hemangioma Cavernos

Tanda lahir ini jarang berlaku. Nisbahnya satu daripada 100 bayi yang memiliki tanda lahir begini. Ia terbentuk daripada unsur sistem darah yang lebih besar dan ada kaitan dengan lapisan dalaman kulit. Tanda ini berwarna kebiruan atau merah kebiruan dan adakalanya agak membenjol.

Tanda ini kelihatan jelas dalan enam bulan pertama usia bayi dan apabila usia bayi menjangkau setahun ke atas, selalunya ia akan mula pudar dan 90% daripadanya boleh hilang dengan sendirinya apabila usia anak mejangkau 12 tahun.


Nevus Flammeus

Merupakan tanda lahir berwarna merah keunguan yang terdiri daripada pembuluh darah yang matang dan melebar pada kulit. Warnanya mungkin sedikit berubah setelah usai bayi semakin membesar. Tanda lahir ini sukar hilang dan selalunya akan kekal, ia dikaitkan dengan pertumbuhan yang berlebihan daripada jaringan pembuluh darah.


Bintik Coklat

Tanda lahir ini mungkin hadir dengan bintik kecil atau satu titik lebar yang berwarna coklat seperti kopi susu. Tanda lahir ini mungkin tiada sewaku bayi dilahirkan namun akan timbul setelah bayi mulai membesar. Tanda lahir ini bersifat kekal.


Tompok Mongol

Ia berwarna kebiruan atau agak kelabu seperti tanda lebam. Selalunya muncul pada punggung atau bahagian belakang badan dan mungkin juga pada bahu. Tanda lahir ini selalunya terjadi pada bayi berketurunan kulit gelap terutama dari kawasan Asia. Adakalanya tanda lahir ini hilang dengan sendirinya seiring dengan peningkatan usia anak tetapi ia juga boleh menjadi kekal hingga dewasa.


Pigmen Tahi Lalat

Ia seperti tahi lalat dan berwarna sama ada coklat cair hingga kehitaman. Adakalanya pada pigmen tahi lalat ini turut ditumbuhi rerambut. Selalunya pigmen initumbuh dalam saiz kecil. Namun, mungkin boleh membesar dan berisiko menjadi kanser. Jika saiznya semakin lama semakin membesar, disarankan untuk melakukan pembedahan bagi membuangnya.

No comments:

Post a Comment