"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

07 May 2013

Bersalin Normal


Apabila anda tiba di hospital dalamkeadaan fasa pelahiran aktif, jururawat akan memasang alat ECG untuk memantau degupan jantung bayi sekarang tiba saat untuk dilahirkan. Apabila serviks anda sudah terbuka sebanyak 10cm dan kepala bayi juga mula kelihatan, proses pelahiran bermula. Proses bersalin begini bergantung pada kudrat anda sendiri untuk meneran keluar bayi dengan bantuan doktor. Peralatan seperti forsep atau vakum mungkin digunakan bagi membantu menarik bayi keluar jika si ibu sudah keletihan dan tidak mampu untuk meneran bayi.


Induksi

Kaedah ini digunakan jika anda mengalami masalah pre-eklampsia, kelahiran kembar, proses bersalin terlalu perlahan, ketuban pecah terlalu awal yang mendedahkan bayi kepada jangkitan atau bayi terlalu besar.


Episiotomi

Jika laluan keluar bayi agak sempit, doktor akan membuat insisi pada perineum bagi membuka laluan lebih luas. Bahagian yang akan dipotong biasanya dibius terlebih dahulu, kecuali jika ibu sudah diberikan epidural. Episiotomi dapat mengelakkan koyakan tidak seragam pda faraj yang lebih sukar untuk dipulihkan.

Kaedah ini digunakan jika perimeum meregang terlalu besar untuk bukaan faraj, si ibu tidak dapat mengawal teranan, bayi lemas atau jika ibu perlu bersalin menggunakan forsep atau vakum.

Guntingan kecil di bahagian perineum iaitu kulit di antara faraj dan anus akan dilakukan jika berlaku komplikasi seperti saiz bayi besar. Dan kebanyakkan ibu yang pertama kali melahirkan perlu menjalani episiotomi. Kesan daripada guntingan ini anda mungkin mengalami ketidakselesaan untuk tempoh beberapa minggu sehinggalah luka jahitan benar-benar sembuh. Sakit akan lebih terasa jika luka dijangkiti kuman. Masalah sembelit turut menyukarkan keadaan apabila anda ingin membuang air besar. Jika kesakitan berlarutan, segera dapatkan rawatan doktor.


Forsep

Alat ini digunakan untukmenarik keluar kepala bayi terutamanya jika anda sudah keletihan untuk terus meneran. Sekiranya bayi menunjukkan tanda-tanda murung, forsep akan digunakan. Sebelum alat ini digunakan, anda perlu dibius.Setelah itu, alat tersebut akan diletakkan di kepala bayi dan perlahan-lahan menariknya keluar. Anda boleh membantu memudahkan proses ini dengan meneran.


Vakum

Alat bantuan kelahiran yang turut dikenali sebagai ventouse ini juga popular. Ia melibatkan proses menyedut kepala bayi menggunakan sejenis cawan logam yang bersambung pada sebuah vakum. Seharusnya alat ini digunakan sebelum serviks sepenuhnya terbuka sedangkan forsep hanya boleh digunakan setelah serviks terbuka 10cm. Kedua-dua alat bantuan ini boleh menyebabkan kepala bayi membengkak dan lebam tetapi iaakan hilang dalam tempoh yang singkat dan jarang mendatangkan mudarat kepada bayi.

1 comment:

  1. Assalam kak Engku

    saya masa bersalin haritu tak cukup berurut sebab anak masuk wad lama sebab jantung berlubang

    sekarang dah umur 7 bulan baby saya ni

    alhamdulillah dah sihat


    boleh ke saya berurut bersalin sekarang ye?

    rasa tak best pulak tak urut.....

    terima kasih


    ReplyDelete