"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

01 May 2012

Melindungi Kandungan Anda

Kehamilan Yang Gagal
Kandungan yang gagal diselamatkan dalam mana-mana kehamilan diistilahkan sebagai keguguran. Juga dikenali sebagai keguguran spontan. Keguguran adalah perkara biasa, dan lazimnya berlaku dalam lebih kurang 1 kes daripada setiap 4 kehamilan.

Walaupun keguguran sering berlaku, namun perkara ini jarang dibincangkan. Ini menjadikan pengalaman tersebut lebih menyakitkan serta menyebabkan wanita sering mengasingkan diri, terutamanya apabila mereka kekurangan maklumat mengenai punca dan juga kesan terhadap keguguran.

Apakah Punca-Punca Keguguran?
Punca-punca keguguran sememangnya rumit dan biasanya sukar untuk ditentukan. Sebenarnya para doktor mengganggarkan 40 - 60% punca-punca keguguran boleh dikenalpasti dan selebihnya pula tidak boleh dkenalpasti. Punca-punca yang boleh dikenalpasti termasuk masalah genetik, jangkitan, tahap hormon semulajadi dan antibodi tubuh yang tidak normal. Punca-punca yang tidak dapat dikenalpasti selalunya berhubung kait dengan sistem imun ibu dan kesihatan rahimnya - atas sebab-sebab tertentu janin tidak dapat melekat pada lapisan dalam rahim dengan sempurna.

Punca paling lazim keguguran yang dapat dikenalpasti adalah faktor genetik, dan kebiasaannya berlaku dalam tiga bulan pertama kehamilan. Semasa kehamilan, janin akan terbentuk dan mengandungi gen-gen daripada sperma dan telur. Namun, kadangkala kromosom embrio mungkin mengalami masalah seperti kehilangan maklumat gen akibat proses pindah silang yang berlaku sewaktu kehamilan. Keguguran akibat keabnormalan kromosom boleh berlaku secara kebetulan. Keguguran sedemikian tidak dapat dielak dan besar kemungkinan tidak akan berulang.

Masalah Dengan Sistem Imun
Punca paling ketara bagi keguguran yang tidak dapat dikenalpasti adalah masalah pada lapisan dalam rahim ibu. Ini mungkin disebabkan oleh tindakbalas penyekatan dalam sistem imun ibu. Ada kalanya faktor tekanan boleh mempengaruhi tubuh kita daripada berfungsi secara normal disamping faktor-faktor lain seperti diet pemakanan. Oleh sebab itu, penjagaan pra-natal adalah sangat penting, agar doktor dapat mengesan risiko-risiko sedemikian. Dalam kes-kes dimana doktor mengesyaki ada keabnormalan pada lapisan dalam rahim, terdapat terapi dan ubat yang dapat membantu memulihkan kesihatan raim anda.

Tanggapan Salah Mengenai Keguguran
Ramai wanita menyalahkan diri mereka selepas mengalami keguguran dan akan tertanya-tanya sama ada gaya hidup mereka semasa mengandung telah menjejaskan kesihatan janinnya. Pengambilan dadah, merokok dan pengambilan minuman secara berlebihan sememangnya boleh memberi kesan negatif terhadap kehamilan.

Dalam kehamilan yang normal, bersenam, bekerja dan persetubuhan sebenarnya tidak akan meningkatkan risiko keguguran sama sekali. Secara amnya, mengekalkan gaya hidup yang sihat seperi bersenam, mengamalkan pemakanan yang seimbang dan aktiviti seksual secara normal bersama pasangan adalah amat digalakkan.

Tambahan lagi, biasanya wanita yang pernah mengalami keguguran mampu mengandung semula dengan berjaya pada cubaan yang berikutnya. Meskipun proses keguguran menyakitkan, namun tiada sebab bagi anda hilang keyakinan terhadap diri anda serta keupayaan anda untuk melahirkan bayi. Pastikan anda berterus-terang dengan doktor jika terdapat apa-apa kemusykilan yang mungkin dialami.

Apakah Tanda-Tanda Keguguran?
Juga dikenali sebagai keguguran terancam. Tanda-tanda kemungkinan berlakunya keguguran termasuk pendarahan melalui faraj dan kekejangan pada bahagian abdomen, dalam tiga bulan pertama kehamilan. Perdarahan sedikit-sedikit adalah normal dalam kehamilan yang sihat, jadi anda tidak perlu terlalu bimbang sekiranya ini berlaku. Apa yang penting adalah sentiasa berjumpa doktor anda mengikut jadual.

Bagaimana Mengurangkan Risiko Keguguran?
Meskipun dalam kebanyakan kes, keguguran tidak dapat dielakkan, namun bagi wanita hamil yang mengalami keguguran terancam, ada langkah-langkah tertentu yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko keguguran. Aspek paling penting dalam mengekalkan kehamilan yang sihat adalah penjagaan pra-natal, dari masa seseorang mula hamil sehinggalah kelahiran bayi. Penjagaan pra-natal awal dan lengkap boleh memastikan anda mempunyai pengalaman kehamilan yang lebih sempurna disamping menurunkan risiko keguguran. Jikalau terdapat masalah kesihatan, doktor akan dapat mengesan awal serta memberi rawatan yang sewajarnya sebelum anda mengandung semula, demi mengelakkan sebarang komplikasi pada masa hadapan. Dalam situasi keguguran terancam, doktor akan menasihati anda agar megubah gaya hidup ataupun rutin kerja anda, atau menerima rawatan terapi hormon progesteron.

Bagaimana Menangani Keguguran?
Tiada cara paling betul dalam menangani keguguran. Setiap wanita serta pasangannya mengharungi pengalaman yang berbeza. Berduka adalah proses normal. Sebagai rakan ataupun ahli keluarga, berilah sokongan anda kepada mereka tersayang dan bersimpati dengan kehilangan dan kesakitan yang diharunginya.

Walau bagaimanapun, setiap pasangan perlu sedar bahawa mereka tidak perlu takut untuk mencuba lagi. Perlu diingatkan, keguguran kali pertama biasanya tidak dapat dielakkan dan mungkin tidak berulang. Ada juga rawatan yang boleh disyorkan oleh doktor agar membantu anda melalui kehamilan yang sempurna pada masa hadapan.

Perancangan Semula Selepas Keguguran
Ramai pasangan tertanya-tanya sama ada haruskah mereka cuba mengandung semula selepas mengalami keguguran, namun tiada jawapan yang tepat bagi soalan ini. Apa yang penting adalah setiap pasangan seharusnya sihat dan bersedia dari segi mental mahupun fizikal semasa membuat perancangan untuk mengandung semula.

Kesihatan kedua-dua pasangan adalah sangat penting. Oleh itu, minuman keras dan rokok harus dielakkan. Pemakanan seimbang yang terdiri daripada buahan dan sayuran patut diamalkan. Pastikan anda merancang bersama doktor anda sebelum dan selepas kehamilan agar apa-apa masalah dapat ditangani dengan segera. Kajian juga menunjukkan bahawa kehamilan yang sihat lebih sempurna sekiranya wanita yang telah mengalami keguguran mendapat sokongan penuh daripada keluarga serta rakan-rakannya. Mengekalkan tekanan pada tahap minimum dan sentiasa ceria serta bersikap posiif mampu menyempurnakan lagi sesuatu kehamilan.

Soalan-Soalan Lazim

Adakah saya disyaki akan mengalami keguguran?
Jika anda mengalami pendarahan melalui faraj dan kekejangan pada bahagian abdomen, maka ada kemungkinan besar anda disyaki mengalami keguguran terancam.

Apakah tindakan yang akan diambil oleh doktor?
Doktor akan menjalankan pemeriksaan bahagian abdomen dan pelvis untuk memastikan sama ada perdarahan tersebut adalah tanda keguguran atau sebaliknya. Pemeriksaan ultrasound mungkin dijalankan untuk mendapatkan diagnosis yang lebih tepat. Sekiranya anda mengalami keguguran terancam, doktor anda mungkin mengesyorkan ubat seperti Duphaston yang mampu membantu melindungi lapisan dalam rahim anda serta meningkatkan peluang kehamilan yang sihat.

Apa akan terjadi sekiranya saya mengalami keguguran?
Selepas mengalami keguguran, anda perlu banyak berehat. Anda mungkin akan merasa marah, sedih dan mengalami masalah fizikal yang lain seperti sakit kepala dan insomnia. Anda perlu memberikan peluang kepada diri anda untuk bersedih dan beransur pulih, serta menerima sokongan orang lain.

Bilakah saya boleh hamil semula?
Ini bergantung pada anda serta pasangan anda. Ada pasangan yang cuba hamil beberapa minggu selepas perdarahan berhenti, ada pula yang menunggu berbulan-bulan lamanya. Sebelum cuba hamil semula, petua terbaik berbuat demikian adalah apabila anda rasa cukup kuat dari segi mental mahupun fizikal dan jangan berputus asa.

2 comments:

  1. saya baru keguguran 2 minggu lepas. kandungan saya gugur bersama dengan sarung yang masih mempunyai air dan janin masih berada di dalamnya. doc cakap baby saya tak sihat. kalau ikutkan minggu kandungan saya adalah 10 minggu tetapi janin masih 7 minggu. dia stop membesar sampai 7 minggu sahaja. 2 hari sebelum keguguran jantung dia masih berdenyut kuat. yang saya hairan kenapa baby saya hanya membesar setakat 7 minggu saja? kenapa ya kak engku.

    ReplyDelete
  2. Assalam kk engku...sy pernah 2 kali kguguran pd thn 2011 dan bln 10 thn 2012.sskrg sy dh bersedia smula tuk mgandung.persoalan sy knapa sy berasa sakit perut n ade sedikit darah keluar bersama lendir 3,4 hari sebelum tempoh period sy datang.darah ini keluar ketika sy byk brjalan n mengangkat brg2 berat.utk pengetahuan akak,period sy mmg on time.adakah sy keguguran lg?

    ReplyDelete