"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

19 April 2011

Mandian Ibu Bersalin

Mengikut petua Melayu, mandian bersalin mesti dilaksanakan sebagai rawatan semasa dalam pantang. Bukan sahaja untuk menyegarkan badan, tetapi dengan persediaan oleh bidan yang mahir, mandian tersebut juga merupakan sejenis rawatan perubatan bagi ibu. Kebanyakan ibu bersalin mengalami perasaan gementar, gelisah, rimas, risau, lemah semangat atau yang lebih serius tekanan jiwa. Ibu yang sedemikian berada dalam keadaan lemah dan mudah diganggu oleh makhluk halus. Jika dibiarkan tanpa rawatan pulih semangat, mereka akan dihinggapi penyakit tekanan jiwa (merian atau meroyan), tekanan darah tinggi atau rendah, susah tidur (insomnia), mudah mengalami mimpi ngeri, murung, sakit kepala, suka bersendirian, dingin dan mudah terperanjat sehingga melatah serta pelupa. Oleh itu, mandian ibu bersalin perlu ditekankan sebagai suatu syarat rawatan penting dalam pantang, yang lazimnya dilakukan selepas rawatan berurut, betuam dan bertungku.

Atur Cara Mandian

Dalam melaksanakan proses mandian, terdapat rawatan lulur yang dilakukan sebelum ataupun selepas mandi. Ibu boleh membuat pilihan yang sesuai mengikut keadaan. Selepas bertuam, teruskan mandian ke seluruh badan ibu secara perlahan-lahan supaya air rebusan herba meresapi liang roma. Di samping itu, lakukan cucian atau cebokan di bahagian alat sulit.


Penjagaan Rambut Dan Kulit Kepala


Petua Melayu melarang ibu-ibu bersalin membasuh rambut menggunakan air panas atau air rebusan mandian yang panas kerana akan menyebabkan keguguran rambut atau sakit kepala. Disyorkan membasuh rambut dengan air biasa, iaitu air perigi atau air paip.


Rawatan Berlulur Atau Berlulut


Lulur, boros atau param digunakan sebelum atau selepas mandian herba, iaitu dengan menggosok anggota badan bagi mengeluarkan daki serta sel mati. Serentak dengan itu, lulur akan meresapi pori-pori dan menghindari kemasukan angin sejuk yang mengakibatkan penyakit kebas serta bisa otot, sendi dan urat saraf. Kebanyakan wanita yang mengalami masalah tersebut lama-kelamaan akan menghidapi penyakit seperti artritis, reumatisme dan bengkak vena.

No comments:

Post a Comment