"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

09 February 2011

Anatomi Tubuh Bayi Baru Lahir

Jangan kecewa jika bayi baru lahir kelihatan agak berbeza dari apa yang anda jangkakan. Dia mungkin kelihatan lebih kecil dan amat mudah tercedera. Saiz kepalanya yang kecil mungkin dilitupi bahan berminyak putih (verniks). Ikuti panduan lengkap anatomi tubuh bayi baru dilahirkan serta fungsinya.

Bahagian Kepala

Berbentuk Ganjil

Ia disebabkan oleh tekanan semas proses kelahiran. Kepalanya akan kelihatan kembali normal dalam masa dua minggu.

Fontanel
Terletak di bahagian atas kepalanya dan merupakan bahagian tompok yang kembut. Ini kerana tulang tengkoraknya masih belum bersambung. Pada usia bayi mencecah 18 bulan, tulang tengkorak di bahagian ini sepatutnya bersambung.

Kelopak Mata
Kelihatan membengkak kerana disebabkan tekanan semasa kelahiran. Seeloknya minta doktor atau bidan memeriksa mata bayi anda kerana ada kalanya bayi mungkin terkena jangkitan.


Tangan Dan Kaki

Berwarna Biru

Ia berlaku kerana peredaran darah bayi anda yang masih belum mampu berfungsi dengan sempurna. Jika anda mengalihkan bayi anda pada kedudukan lain, warna kebiruan ini mungkin akan bertukar menjadi merah jambu.

Kuku
Lazimnya kelihatan panjang ketika dilahirkan. Jangan dipotong kuku bayi anda sebaliknya cuba gigit kuku ini supaya ia pendek dan tidak mencalarkan kulit bayi.

Buah Dada
Buah dada bayi anda mungkin kelihatan membengkak malahan mengeluarkan sedikit susu. Ini merupakan perkara biasa bagi kedua-dua jantina. Bengkak ini sepatutnya susut dalam jangka masa dua hari. Ingat!! Jangan picit keluar susu itu.

Kemaluan
Bagi bayi yang baru dilahirkan, bahagian kemaluannya akan kelihatan besar (bayi lelaki dan perempuan). Mungkin juga terdapat lelehan dari faraj bayi perempuan kerana disebabkan oleh hormon ibunya. Bagaimanapun ia akan hilang tidak lama kemudian. Bagi bayi lelaki, zakarnya akan tertarik ke atas groinnya, jika anda bimbang berjumpalah dengan doktor.

Najis
Ketika dilahirkan, usus bayi mengandungi bahan gelap dan melekit. Ia dipanggil mekonium. Najis bayi akan berubah warna sebaik sahaja bayi mula makan.


Kulit

Kulit Mengelupas

Selain bintik dan ruam yang menjadi perkara biasa pada bayi, dia juga mengalami kulit mengelupas terutama pada bahagian kaki dan tangan. Ia sepatutnya hilang dengan sendiri dalam masa beberapa hari.

Lanugo
Bulu roma halus ini mungkin kelihatan agak ketara terutama pada bayi yang dilahirkan awal. Bagaimanapun lanugo akan tanggal dalam masa dua minggu.

Verniks
Berwarna putih dan berminyak. Ia merupakan bahan yang melindungi kulit bayi semasa di dalam rahim. Ia mungkin juga meliputi seluruh badan bayi, boleh dibersihkan (dilap) dengan mudah.


Tanda Lahir


Tanda Merah
Dikenali juga sebagai gigitan burung bangau. Biasanya terdapat pada kelopak mata, dahi dan belakang leher. Tanda ini mengambil masa setahun untuk hilang.

Tanda Lahir Strawberi
Tanda yang agak membimbangkan ibubapa kerana saiznya perlahan-lahan menjadi semakin besar. Tanda ini hilang apabila anak-anak anda mencapai usia lima tahun.

Tanda Biru
Dikenali juga sebagai tompok biru Mongolia. Biasanya ditemui di sekitar punggung bayi yang berkulit gelap.

5 comments:

  1. "Ingat!! Jangan picit keluar susu itu."

    knp x bole?

    ReplyDelete
  2. kenapa x leh picit eh tetek bayi tu.. masa anak sulong saya dlu tkg urut picit tetek dia.. mmg ada kuar susu...

    ReplyDelete
  3. aina & Haqeeliza: hehehe akak pun tak tahu kenapa tak leh picit, masa anak akakpun mak akak picit huhuhu, nanti akak tolong siasatkan ye. tunggu ye

    ReplyDelete
  4. kak engku... aritu rania pon ade susu dlm tetek die... mule2 ktorg x tau.. last2 ade nurse dtg umah check suh ktorg picit kluar susu tu sampai habis... kalau biar kan.. lame2 akan membengkak... itu nurse yg bgtau... ktorg dh picit.. dh leper dh pon... ;)

    ReplyDelete