"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

03 December 2010

Sendirian Ketika Bersalin, Apa Perlu Dilakukan?

  • Hubungi talian kecemasan 999. Berikan butiran lengkap dan minta mereka hantar skuad kecemasan dengan segera.
  • Jika tiada suami atau ahli keluarga, hubungi jiran terdekat untuk membantu.
  • Usah kunci pintu agar mudah untuk skuad atau jiran beri bantuan.
  • Ambil tuala, selimut atau kain. Letakkan di bawah punggung dan kain selebihnya berdekatan dengan anda. Apabila bayi selamat dilahirkan anda boleh mengelapnya dengan segera. (Sekiranya pertolongan belum tiba sedangkan bayi sudah selamat dilahirkan, anda boleh juga menggunakan baju untuk membalut bayi tersebut).
  • Sekiranya anda tidak dapat menahan diri daripada meneran, cuba gunakan teknik pernafasan secara mencungap atau mengiring. Pastikan juga anda berada dalam keadaan baring kerana jika anda berada dalam keadaan berdiri, bayi akan terjatuh dan dikhuatiri akan menyebabkan kecederaan kepadanya. Jangan lupa untuk menanggalkan seluar dalam anda.
  • Banyakkan berdoa agar anda tenang hadapi saat genting ini.

1 comment:

  1. waaahh.. i lap u lah.

    ada tak tips berpantang sendirian?

    ReplyDelete