"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

09 December 2010

Rawatlah Organ Intimmu

Sebagai organ paling utama dalam urusan seks, bahagian intim seharusnya mendapat penjagaan yang terbaik. Namum memandangkan lokasinya tidak dilihat secara terus maka ramai pula yang mengabaikan penjagaannya. Tapi satu perkara yang harus diketahui bahagian intim baik lelaki mahupun wanita perlu dirawat agar fungsinya tidak terjejas.

Dalam merawatnya pula sudah tentu caranya berbeza mengikut jantina. Vagina yang dimiliki oleh wanita mudah terkena jangkitan dan iritasi, berbeza dengan penis yang dimiliki oleh lelaki kerana sebahagian besar kulit penis cukup tebal dan ini menyebabkan ia lebih tahan terhadap iritasi dan jangkitan.

Jika anda tidak mengetahui cara merawat bahagian ini dengan betul maka ikuti panduan yang diberikan ini.

Setelah Membuang Air Kecil @ Besar

Cuci bahagian luar alat kelamin dengan air dan sabun. Bagi kaum wanita, siram dengan air dengan arah depan ke belakang dan bukan sebaliknya. Ia mencegah kemasukkan kuman dari dubur ke vagina. Untuk lelaki pula, cukup hanya membersihkannya dengan air bersih.

Kebersihan Pakaian Dalam

Ganti seluar dalam sebanyak dua kali sehari untuk menjaga kebersihan. Selain itu pilihlah seluar dalam dari fabrik yang mudah menyerap peluh. Jika tidak kulat boleh menempel pada alat kelamin. Hindari untuk saling bertukar pakaian dalam dengan orang lain termasuklah dengan ahli keluarga sendiri kerana setiap orang memiliki keadaan alat kelamin yang berbeza.

Menggunakan Tandas Awam

Jirus atau Flush tandas sebelum menggunakannya. Ia untuk mencegah penularan jika pengguna sebelum itu adalah penderita sakit kelamin. Gunakan air yang keluar dari paip dan hindari penggunaan air dari baldi atau takungan kerana menurut kajian air yang bertakung di dalam tandas selalunya mengandungi 70% kulat candida albicans (penyebab keputihan dan rasa gatal pada vagina).

Menjaga Rerambut Sekitar Alat Kelamin

Hindari membersihkan rerambut di bahagian kemaluan dengan cara mencabut kerana akan wujud lubang pada bekas bulu kemaluan tersebut dan ia boleh menjadi jalan masuk bekteria, kuman dan kulat. Ia juga turut dapat menimbulkan iritasi dan penyakit kulit.

Disarankan untuk merapikan rerambut ini dengan memendekkannya melalui cara mengunting atau dicukur. Sekiranya ingin dicukur gunakan buih sabun terlebih dahulu dan pastikan anda menggunakan pencukur cukur khusus yang lembut dan sudah dibersihkan dengan sabun dan air panas. Elak dari menggunakan pencukur yang sudah digunakan.

Bulu-bulu di bahagian ini berfungsi untuk kesihatan alat kelamin. Ia berguna untuk merangsang pertumbuhan bakteria baik yang melawan bakteria jahat serta menghalang kemasukan benda asing kecil ke dalam vagina, menjaga alat kelamin tetap hangat dan melindungi dari gesekan.

Pemakaian Pantyliner

Pemakaian pantyliner tidak dianjurkan digunakan setiap hari, sebaiknya digunakan ketika keputihan. Adalah lebih baik jika membawa seluar dalam ganti daripada menggunakan pantyliner tiap hari.

Hindari Seluar Ketat

Memakai seluar dalam atau jean yang terlalu ketat di celah kelangkang menyebabkan kulit sukar bernafas dan akhirnya membuatkan bahagian tersebut berpeluh, mudah dijangkiti kulat.

Pemakaian seluar ketat bagi lelaki pula akan membuatkan peredaran darah tidak lancar dan bahagian alat sulit mereka iaitu penis serta testis dalam keadaan panas. Panas yang berlebihan boleh menurunkan kualiti sperma.

Setia Pada Pasangan Sendiri

Ia juga tentunya termasuk dalam salah satu penjagaan alat kelamin. Bertukar pasangan boleh saja menyebabkan berlaku jangkitan penyakit alat kelamin.

Jangan Malas Menggantikan Tuala Wanita

Bagi wanita yang sedang haid, jangan malas menggantikan tuala wanita kerana ketika menstruasi kuman-kuman mudah untuk masuk dan tuala wanita yang ada gumpalan darah merupakan tempat pembiakan kulat serta bakteria. Ganti setiap empat jam sekali, 2-3 kali sehari atau apabila sudah berasa tidak selesa. Jangan lupa bersihkan vagina sebelumnya ketika menggantikan tuala wanita.

Pemeriksaan Rutin

Pemeriksaan rutin adalah perlu bagi menjamin kesihatan alat intim dalam keadaan yang sihat. Jika terdapat sesuatu yang tidak kena dan anda tidak berasa selesa dengannya, segeralah jalani pemeriksaan. Jika terdapat perubahan warna, kadang kala disertai bau yang kurang senang dan gatal-gatal pada alat kelamin, segeralah bertemu doktor.

5 comments:

  1. betullah kak memang kena jaga organ intim.bgus blog akak nie banyk info yang penting.

    ReplyDelete
  2. nak tanya bagaimana nak cuci bahagian sulit perempuan..adakah buih perlu masuk ke dalam dah cuci mengunakan jari manis ..dan cuci dgn air sebersih yg mungkin... adakah cara saya tu betul?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, mekasih sudi tanya akak. Cara cuci bahagian sulit yg puan amalkan betul. Tapi hati2 dgn pencuci yg digunakan ya. Tq

      Delete