"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

17 December 2010

Mengapa Sukar Hamil Kali Kedua

Selepas melahirkan anak pertama, anda tentunya mengharapkan kehadiran anak kedua pula. Sayangnya penantian anda itu bagaikan satu penyeksaan apabila kehamilan yang dinanti tidak juga menjadi.

Mengapa sukar untuk hamil anak kedua ini terjadi? Kira-kira 60 peratus daripada wanita yang pernah hamil anak pertama atau lebih, berisiko mengalami ketidaksuburan sekunder. Risiko ketidaksuburan sekunder ini juga boleh berlaku kepada pasangan yang sihat dan tidak mengalami gangguan pada organ reproduktifnya.

Tanda-Tanda Ketidaksuburan Sekunder

Kesukaran untuk hamil anak pertama, kedua atau ketiga dan seterusnya boleh terjadi kepada pasangan pada usia reproduktif iaitu 20 ke 34 tahun malah yang telah melewati usia reproduktif iaitu lebih 35 tahun.

Punca ketidaksuburan skunder ini sebenarnya hampir menyamai ketidaksuburan prima atau ketidaksuburan yang berlaku kepada pasangan yang sukar untuk mendapat anak pertama. Sejak melahirkan anak pertama sehinggalah merancang untuk hamil lagi, banyak hal dan perubatan yang terjadi pada organ reproduksi anda mahupun pasangan. Perubahan itu mungkin menyebabkan gangguan kepada proses kehamilan.

Oleh sebab itulah, sebaik sahaja melahirkan anak pertama anda perlu membuat perancangan jumlah anak dan jarak kelahiran antara anak pertama dan anak kedua. Tempoh yang sesuai untuk menjarakkan kehamilan adalah antara 18 hingga 48 bulan.

Ibu hamil dan pasangan sebaiknya berwaspada dan segera mendapatkan khidmat nasihat daripada doktor sekiranya berhadapan dengan situasi sebegini:
  • Anda dan pasangan masih dalam usia reproduktif, aktif hubungan kelamin kira-kira 2 ke 3 kali seminggu dan tidak menggunakan alat pencegah kehamilan. Tapi tidak juga hamil dalam waktu dua tahun.
  • Anda dan pasangan berusia 35 tahun atau lebih, aktif secara seksual dengan tidak menggunakan alat pencegah kehamilan tetapi tidak juga hamil dalam tempoh 6 bulan.
  • Anda memiliki riwayat haid yang tidak teratur, sempat berhenti haid beberapa bulan malah berhenti haid sama sekali.
  • Anda pernah mengalami keguguran sebanyak dua kali atau lebih.
  • Anda menderita penyakit keradangan pada rongga pinggul atau merasakan kepanasan membakar di daerah sekitar vagina dan keluar lendir berbau dari vagina.
  • Anda atau pasangan pernah mengalami penyakit jangkitan kelamin.
  • Anda dan pasangan pernah menjalani rawatan mengubati penyakit kanser.
  • Pasangan anda mengalami penurunan keghairahan seksual atau kesakitan waktu ejakulasi.

Jalani Ujian


Bagi mengetahui punca ketidaksuburan sekunder, doktor akan menjalani ujian untuk kedua-dua pasangan kelamin.

Ujian Untuk Isteri

Ujian darah dijalankan untuk mengukur sejumlah senyawa tertentu di dalam darah seperti hormon progestron yang diambil pada pertengahan kitaran haid, hormon gonadotropin untuk mengetahui sama ada wujud gangguan pada fungis ovari yang mengganggu produksi sel telur. Ujian prolaktin untuk mengetahui sama ada wujudnya gangguan atau tumor pada kelenjar pituitari iaitu hormon yang mengawal penghasilan air susu ibu.

Pemeriksaan perubatan untuk mengetahui sama ada wujudnya gangguan, kelainan penyumbatan atau ketidaknormalan yang berlaku pada pelbagai organ reproduksi. Misalnya penyumbatan pada saluran ovari yang menyebabkan sel telur matang tanpa dimasukki sel sperma. Ia dilakukan dengan Ultra Sono Grafi (USG) di sekitar vagina dan pemeriksaan rongga pinggul.

Pemeriksaan tambahan juga akan dilakukan berdasarkan ujian darah dan pemeriksaan perubatan sehingga punca yang lebih spesifik dapat diketahui.

Ujian Untuk Suami

Pemeriksaan sperma untuk menganalisis kauliti semen dan sperma termasuk mengetahui bentuk, ukuran, kemampuan gerakan sperma untuk berenang dan mencapai telur seterusnya disenyawakan.

Pemeriksaan organ reprodusi untuk mengetahui kemampuan testis menghasilkan sperma berkualiti yang baik, kemampuan penis berejakulasi dan ada atau tidak sumbatan pada saluran sperma. Pemeriksaan ini dapat dilakukan beberapa kali seiring dengan terapi yang dijalani.

Bagi mengatasi masalah ketidaksuburan sekunder dengan baik, anda dan pasangan perlu membuka minda dan menjalinkan komunikasi yang baik. Walaupun pada akhirnya anda berdua tidak juga memperoleh anak, cubalah mensyukuri si buah hati yang telah lahir sebelum ini dalam hidup anda berdua.

No comments:

Post a Comment