"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

19 December 2010

Bagaimana Atasi Mual Yang Keterlaluan

Mual dan muntah tatkala hamil merupakan perkara biasa, tetapi jika terlalu kerap mengalaminya pasti ia bukan lagi satu perkara yang normal. Sebab itulah, cuba elakkan berlapar ketika hamil. Makan makanan dalam jumlah yang kecil sekerapnya. Sebaik sahaja bangun pagi, makan roti ataupun biskut kering dan minum teh hangat. Elakkan mengambil makanan berminyak dan berlemak.

Bagaimana jika anda masih mengalami keadaan mual dan muntah yang mengalami Hyperremesis Gravidarum (HG) iaitu satu keadaan mual dan muntah yang teruk dan berterusan. Umumnya ia berlaku pada usia kehamilan 6-12 minggu dan boleh berlanjutan sehingga usia kandungan 16-20 minggu.

Kajian terbaru yang dijalankan menunjukkan setiap wanita yang mengalami mual yang teruk sewaktu hamil dipengaruhi oleh faktor genetik. Yang mana, kajian itu menjelaskan sekiranya ibu mahupun adik-beradik perempuan mereka pernah mengalami keadaan mual dan muntah yang teruk sewaktu hamil maka dirinya juga berkemungkinan akan mengalaminya.

Sekiranya, adik beradik perempuan mereka pernah menglami HG, mereka juga berpontensi 17 kali ganda mengalaminya juga. Hamil yang berada dalam sebegini iaitu muntah berterusan akan berhadapan dengan risiko kekurangan zat makanan, kekurangan air dalam badan (dehydration) dan kehilangan berat badan secara ketara.

Sukar sebenarnya hendak dijelaskan mengapa sesetengah wanita mengalami keadaan mual dan muntah sementara sesetengahnya boleh hamil dengan aman.


Bagaimana Mahu Mengetahui Mual Dan Muntah Saya Adalah HG?

Keadaan yang dinyatakan di bawah adalah HG pada peringkat pertama:
  • Selalunya anda akan mengalami muntah lebih dari 3 ke 4 kali dan anda tidak boleh makan atau minum selama 24 jam sehingga tubuh anda menjadi lemah.
  • Penurunan berat badan ketara sehingga 2 ke 3 kg dalam 1 ke 2 minggu.
  • Pedih ulu hati
  • Denyutan nadi meningkat sehingga 100 kali seminit.
  • Tekanan darah sistolik menurun.
  • Tekanan kulit menurun dan mata cengkung.

Merawat HG


Biasanya doktor akan memberikan ubat anti-muntah, vitamin B1, B6 dan ubat penenang (bila perlu). Sekiranya mual dan muntah semakin teruk, anda akan dimasukkan ke dalam wad. Ketika itulah doktor akan mengantikan karbohidrat dan protein yang hilang sewaktu muntah. Sekiranya perlu doktor juga akan memberikan Vitamin B Kompleks, Vitamin C dan Kalsium.

HG pada peringkat kedua dan ketiga lebih parah lagi. Ketika HG peringkat kedua wanita hamil menjadi lemah dan tidak mempedulikan apa yang berlaku di sekitarnya. Denyutan nadi wanita hamil semakin mengecil dan cepat, suhu meningkat dan mata agak kuning dan cengkung. Berat badan dan tekanan darah menurun, darah memekat, air kencing berkurangan dan sukar membuang air besar.

HG pada peringkat ketiga pula menyebabkan keadaan wanita hamil jauh lebih teruk. Mereka tidak lagi mengalami muntah tetapi tidak sedar sehingga koma. Nadi mengecil dan cepat, suhu meningkat, tekanan darah menurun. Janin kekurangan zat makanan dan Vitamin B Kompleks sehingga mengalami gangguan keseimbangan di telinga (wernickle encephalopathy), penglihatan menjadi kabur dan perubahan mental. Sekiranya berlaku gejala kuning pada janin bermakna ia mengalami gangguan hati.


Punca HG

HG bersaling kait dengan kehamilan pertama, meningkatnya hormon pada kehamilan, perubahan metabolik dalam kehamilan, alergi, faktor psikososial dan berkaitan dengan kehamilan kembar ataupun kehamilan anggur.

HG juga kerap dialami oleh wanita yang hamil pada usia kurang 24 tahun. Wanita yang pernah mempunyai sejarah mual pada kehamilan sebelumnya juga berpotensi untuk mengalami HG. Begitu juga dengan wanita yang mengalami kegemukan berisiko untuk mendapat HG.

Risiko semakin meningkat apabila wanita hamil mengalami tekanan atau stres dan cemas, berlebihan pengambilan lemak (boleh menyebabkan ririko HG meningkat 5 kali ganda untuk setiap tambahan 15 gram lemak tepu setiap hari). Risiko meningkat sehingga 90 peratus apabila wanita hamil mengalami jangkitan bacteria helicobacter pylori.

Risiko HG sebenarnya memberi bahaya kepada kehamilan. Akibat mual dan muntah yang teruk menyebabkan wanita hamil kekurangan air dalam badan, berat badan menurun dan mengalami gangguan elektrolit. Ia menyebabkan aktiviti harian terjejas dan membahayakan janin.


Peratusan HG Di Kalangan Wanita Hamil

Sebanyak 50 perataus wanita hamil akan mengalami morning sickness. Daripada jumlah itu, 1.5 hingga 2 peratus akan mengalami HG. Cegahlah dengan mengambil vitamin sejak awal kehamilan. Sekiranya gejala HG berlaku ke atas anda, segera berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan dengan segera.

No comments:

Post a Comment