"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

26 October 2010

Tip Diet Untuk Wanita Lepas Bersalin

Kenaikan berat badan yang mendadak setelah bersalin merupakan satu perkara yang normal. Namum ia menjadi perkara yang paling digeruni oleh wanita yang pastinya mereka mahu bentuk tubuh ideal selepas melahirkan anak.

Ramai ibu ini merasakan jika berdiet bimbang anak tidak mendapat keperluan nutrisi yang secukupnya pula. Tentunya, ini menjadikan si ibu serba salah. Dalam pada itu banyak pula program pelangsingan yang ditawarkan di pasaran.Bagi yang ingin mengambil suplemen untuk mengurangkan berat badan, dinasihatkan mengambil setelah 6 bulan bersalin. Dinasihatkan juga untuk mendapatkan nasihat doktor sebelum memulakan dengan apa-apa suplemen.

Hati-hati. Jangan mudah mempercayai program diet yang menjanjikan kesan langsing yang cepat tanpa perlu mengelakkan makanan kegemaran dan melakukan aktiviti fizikal. Lebih penting lagi, ambil kira kesihatan diri agar dapat menyusui anak dengan baik. Berikut beberapa tip sederhana yang mungkin boleh membantu anda:
  • Susui bayi dengan teratur kerana hal ini dapat mempercepatkan proses penyusutan rahim, ditambah lagi jika anda bersedia memberikan susu di malam hari.
  • Mengurus bayi sendiri dan elakkan daripada memberikan tanggungjawab tersebut kepada pengasuh.
  • Atur kembali pola pemakanan anda. Makan mengikut jadual iaitu makan tepat pada waktunya, sebanyak tiga kali sehari.
  • Lakukan senaman ringan dengan melakukan gerakan menaikkan kedua belah kaki perlahan-lahan setinggi 45 darjah, tahan sehingga bilangan ketiga, dan turunkan kaki perlahan-lahan. Amalkan gerakan ini selama 10 minit sebanyak tiga kali sehari. Gerakan ini akan mengencangkan kembali otot perut dan rahim anda.
  • Lakukan olahraga teratur berlari ritmik, 15 bilangan berlari, 15 bilangan berjalan dan diulang kembali berlari selama 20 minit sehari. Kalori yang dibakar jauh lebih banyak berbanding berlari selama 30 minit.
Rajin-Rajinlah Naik Tangga

Menurut Colin Boreham, Professor dari Universiti College Dublin, menaiki tangga mampu menjaga kesihatan dan membuat tubuh lebih cergas dan segar. Hal ini dirumuskan menerusi sebuah kajian menganalisis manfaat gerakan menaiki tangga sebanyak 1-2 kali sehari setiap hari.

Kunci sihat daripada aktiviti menaiki tangga adalah aktiviti ini mudah secara sambilan di samping kegiatan sehari-hari sama ada diselang seli kegiatan berat mahupun ringan. Selain itu, menaiki tangga juga tidak memerlukan alat tambahan dan ia dapat dilakukan bila-bila masa sahaja. Oleh itu, janganlah berasa malas ataupun malu untuk melakukannya.

Dalam kajian yang dilakukan, sebanyak lapan orang responden wanita diminta menjalani program selama lapan minggu dengan menaiki sebanyak 189 anak tangga dua kali sehari, selama lima hari seminggu. Mereka juga diminta dapat menaiki 90 anak tangga dalam masa seminit.

Hasilnya menunjukkan, kecergasan dan kesegaran dan kesegaran para responden meningkat sebanyak 17 peratus dan kadar kolesterol LDLnya berkurang sehingga 8 peratus. Di akhir ujian para responden mula terbiasa dengan aktiviti menaiki tangga sebanyak lima kali sehari dan aktiviti tersebut sebenarnya setanding dengan latihan berat selama 10 minit. Menurut Dr. Boreham lagi, kadar intensitinya yang tinggi membuatkan setiap responden dapat menyesuaikan diri dengan menaiki tangga dengan kegiatan sehari-hari.

2 comments:

  1. Salam kak engku,

    boleh tak kak engku buat satu post mengenai jadual harian seorang ibu berpantang... pukul berapa nak bangun, mandi, makan, makan jamu, bertungku, bersenam, susukan anak, pam susu, tidur sekejap (nap)..contohnya, pakai bengkung tu lepas makan jamu/ sebelum? mungkin secara general ikut minggu... khas untuk ibu-ibu muda yang kena berpantang sendiri tanpa bantuan... terima kasih kak engku! harap tak menyusahkan kak engku...

    ReplyDelete
  2. Pn: Wsalam, bagus gak cadangan nie, thanks ye, insyaAllah akak akan cuba dapatkan info nie, tapi kene tunggu dulu ye, klu akak dah ada info nie, akak akan terus pos ke entri yek hehehe ok jumpe lagi.

    ReplyDelete