"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

18 October 2010

Panduan Memilih Doktor Dan Hospital Bersalin

Bagi menghadapi saat kelahiran, ibu hamil perlu membuat banyak persediaan. bukan sekadar persediaan kelengkapan bayi tapi yang paling utama adalah pemilihan doktor dan juga hospital tempat anda bersalin.

Perkara ini sebenarnya harus anda tentukan sebaik saja disahkan hamil kerana anda memerlukannya sepanjang tempoh lebih sembilan bulan hamil. Sebagai panduan, tip yang boleh digunakan oleh ibu hamil dalam memilih dua doktor yang bakal mengendalikan pemeriksaan kehamilan dan serta menyambut kelahiran bayi anda.

Keputusan untuk membuat pertimbangan kesesuaian memilih doktor pakar Obstetrik dan Ginekologi (O&G) terletak di tangan anda sendiri. Bagi anda yang telah mempunyai senarai lengkap, anda boleh menghubungi pihak hospital untuk bertanyakan soalan yang terbuku dihati.

Sejarah Kesihatan

Sebelum membuat keputusan untuk memilih pakar O&G yang bersesuaian pastikan dahulu adakah anda mempunyai latar belakang atau sejarah kesihatan penyakit kronik misalnya tekanan darah tinggi, epilepsi, serangan jantung atau kencing manis mahupun komplikasi terdahulu yang memerlukan penjagaan rapi. Sekiranya anda pernah mengalami keadaan begitu, anda perlu memilih doktor pakar O&G yang akan menjaga anda dengan baik sepanjang proses kehamilan dan bersalin.

Jika sebelum ini anda pernah melahirkan secara pembedahan dan kali ini anda mahu berusaha melahirkan secara normal. Perkara utama yang anda perlukan adalah sokongan daripada doktor dan pihak hospital.

Pandangan Doktor

Sebenarnya anda tidak dapat menjangka situasi yang bakal anda hadapi sepanjang kehamilan namum setiap jawapan yang doktor pakar O&G anda berikan mampu memberi anda gambaran bagaimana pendekatan doktor tersebut akan menjaga dan mengendalikan anda sepanjang kehamilan dan kelahiran kelak.

Anda juga mungkin ingin mengenal pasti pandangan doktor mengenai kehadiran orang ketiga iaitu pasangan anda sewaktu berada di dalam bilik bersalin. Adakah doktor anda menyokong proses bersalin normal? Begitu juga dengan penyusuan susu ibu, adakah doktor anda itu menyokong sepenuhnya atau sebaliknya?

Kesesuian

Kehamilan dan kelahiran merupakan satu pengalaman yang menyeonokkan. Namum, ia boleh jadi sesuatu yang memberi tekanan perasaan. Maka adalah penting anda mencari doktor pakar O&G yang benar-benar serasi dan selesa untuk berkomunikasi dengan tenang dan mudah. Cuba tanyakan beberapa soalan ini sebelum memilih.
  • Adakah anda selesa dengan doktor tersebut?
  • Mudahkah anda bertanyakan soalan kepada doktor tersebut?
  • Adakah penerangan doktor jelas dan lengkap?
  • Adakah doktor anda prihatin dengan keadaan anda?
  • Adakah doktor anda dapat melayan hasrat yang anda luahkan kepadanya?
Keselesaan

Selain berpuas hati dengan doktor yang akan menyambut kelahiran bayi, anda juga perlu berasa selesa dengan hospital yang anda kunjungi. Kebanyakan pakar Obstetrik hanya bertumpu terhadap satu-satu hospital dan ada pula pakar yang tugasnya melawat banyak hospital dalam satu-satu masa. Oleh sebab itu, sewaktu anda memilih doktor yang akan merawat anda pastikan anda memilih hospital tempat untuk bersalin juga.

Kemudahan bersalin berbeza antara satu tempat dengan tempat yang lain. Misalnya bukan semua hospital mempunyai pakar bius yang boleh bersedia sepanjang masa dan hanya beberapa tempat sahaja yang mempunyai unit rawatan rapi neonatal (sekiranya anda mempunyai kehamilan berisiko).

Sebaiknya memilih hospital bersalin biarlah di awal-awal kehamilan. Sesetengah wanita berbuat demikina setelah kehamilannya memasuki trimester ketiga. Memilih tempat bersalin lebih awal membolehkan anda dan doktor membina hubungan yang baik langsung memudahkan anda berkomunikasi dan bertoleransi. Cara ini apabila anda berhadapan dengan satu-satu masalah berkaitan kehamilan, mudah bagi anda untuk memaklumkannya kepada doktor.

No comments:

Post a Comment