"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

29 July 2010

Stretch Marks Tidak Mampu Dielak Ibu Hamil

Kesan regangan kulit atau lebih dikenali sebagai stretch marks biasanya timbul dikalangan wanita hamil yang memasuki peringkat trimester kedua atau ketiga. Pada masa ini , perut ibu hamil semakin membesar bagi memberi keselesaan kepada janinnya. Sesetengah wanita akan mengalaminya di bahagian punggung, paha dan payu dara.

Stretch marks berpunca apabila tisu yang menyokong bawah kulit mulai menganjal. Ia boleh dikesan melalui warna yang bertukar menjadi sedikit merah kecoklatan, merah jambu, ungu ataupun coklat gelap bergantung kepada kulit anda. Lama kelamaan warnanya menjadi pudar, namum ia tidak akan menghilang.

Tanda-Tanda

Tanda-tanda ibu hamil bakal mengalami stretch mark ini sebenarnya sukar hendak diramal. Sekurang-kurangnya separuh daripada wanita hamil akan mengalami keadaan ini. Namum tiada siapa yang dapat memastikan dengan tepat mengapa sesetengah wanita hamil mengalaminya sementara sesetengah lagi tidak.

Stretch mark juga bergantung kepada berapa banyak dan berapa cepat kulit anda mengembang sepanjang kehamilan. Terdapat beberapa faktor yang boleh menyokong berlakunya stretch mark kepada ibu hamil. Antaranya, kenaikan berat badan yang mendadak, mengandungkan anak kembar, mengandungkan bayi yang besar dan air ketuban yang banyak.

Cara Menghalang

Malangnya tiada apa yang boleh anda lakukan. barangkali , tidak membiarkan berat badan berlebihan sewaktu hamil boleh membantu mengurangkan peluang memperoleh stretch mark. Krim ataupun minyak tertentu yang diperakui dapat menghalang stretch mark juga tidak begitu memberi kesan malah tiada bukti khusus mengenainya.

Boleh Ia Hilang?

Biasanya stretch mark semakin mengecil selepas 6 ke 12 bulan sebulan selepas kelahiran. Pigmentasi warna pada stretch mark akan pudar dan biasanya ia menjadi lebih cerah berbanding permukaan kulit anda (bagaimanapun warna itu bergantung kepada jenis kulit seseorang) namum teksturnya masih kekal sama.

Anda sememangnya tidak mampu untuk menghilangkan tanda stretch mark pada kulit. Namum, anda masih berpeluang untuk mendapatkan nasihat pakar kulit bagaimana mahu mengurang atau mengecilkan stretch mark.

Perlu diingat stretch mark akan berkurangan selepas beberapa bulan melahirkan. Namum, jika perkara ini masih mengganggu anda, tidak salah mendapatkan nasihat pakar. Terdapat pelbagai kaedah rawatan yang boleh dilakukan mengenainya. Rawatan yang mungkin dapat membantu adalah penggunaan tretinoin (Retin A) dan asid glycolic. Walau bagaimanapun, Retin A tidak selamat digunakan sewaktu wanita hamil. Sekiranya anda tidak menyusui bayi, pakar kulit akan memberikan krim tritinoin (Retin A) atau digabungkan dengan krim lain untuk mengatasi masalah anda.

Kajian menunjukkan penggunaan 0.1 peratus krim tritinoin dapat menbantu mengatasi masalah stretch mark. Satu kajian yang dijalankan, rawatan ini dapat mengurangkan panjang stretch mark sehingga 14 peratus dan kelebarannya sehingga 8 peratus. Dalam kajian yang lain pula, ia dapat mengurangkan kepanjangannya sehingga 20 peratus.

Namum, tiada maklumat yang lengkap tentang bagaimana ubatan ini meresap sama ada ia akan memberi kesan sampingan kepada susu badan dan adakah ia akan memberi kesan atau risiko kepada bayi yang menyusu badan. Sebaik-baiknya cuba elakkan penggunaannya sepanjang anda menyusui bayi.

Terdapat juga bukti bahawa penggunaan terapi laser dapat memulihkan keanjalan kulit dan mengubah pigmentasi atau warna stretch mark. Stretch mark yang dialami hampir tidak kelihatan kerana ia dapat menyamai dengan kulit anda.

Berdasarkan American Society for Dermalogic Surgery, jenis pembedahan yang dilakukan bergantung kepada warna pada stretch mark. Salah satunya mengurangkan warna gelap pada stretch mark dan ada juga rawatan yang dapat merangsang penghasilan pigmen warna pada stretch mark yang pudar warnanya.

Kaedah terkini yang ada dapat merangsang penghasilan kolagen dan membantu memulihkan keanjalan kulit akibat stretch mark. Walau bagaimanapun, kaedah rawatan sebegini dianggap sebagai salah satu prosedur kecantikan dan tidak disenaraikan dalam pelan insurans yang ditawarkan. Oleh itu, anda mungkin mengeluarkan belanja sendiri untuk merawat stertch mark yang dialami.

No comments:

Post a Comment