"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

29 July 2010

Sifilis Dan Kehamilan

Penyakit sifilis ialah sejenis penyakit yang mudah berjangkit tetapi boleh dirawat. Ia disebar melalui hubungan seks secara oral, dubur dan vagina. Dan juga boleh disebar dari seorang ibu kepada bayinya semasa kehamilan.

Sifilis disebabkan oleh satu organisma yang dinamakan spirochete. Ujian untuk mengesan masalah ini disebut sebagai ujian VDRL. Sifilis merebak melalui beberapa cara:
  • Melalui cecair badan termasuklah darah, air mani dan air liur.
  • Melalui hubungan kelamin dengan orang yang telah dijangkiti vius ini.
  • Berkongsi peralatan makanan dan minuman serta barangan peribadi penghidap.
Seseorang itu berkemungkinan dijangkiti penyakit ini jika dia demam, letih dan lesu serta tumbuh kudis pada kemaluan. Kudis tersebut pula berair, rasa pedih dan ada kalanya rasa sangat gatal. Penyakit ini perlu dirawat segera dengan menggunakan ubat jenis penisilin. Sekiranya ibu hamil dijangkiti penyakit ini dan tidak mendapatkan rawatan yang sewajarnya, bayi dalam kandungannya ada kemungkinan akan cacat pada otak dan saraf.

Sifilis Berlaku Dalam 4 Peringkat:

Peringkat 1

Vagina, Dubur, Penis Dan Mulut
Ulser ini dipanggil primary chancre dan akan hilang selepas beberapa minggu, kelenjar limfa mungkin membengkak pada masa yang sama dan seseorang yang terdedah kepada sifilis mungkin tidak perasan kehadiran chancre yang mungkin timbul selepas 3 hari hingga 3 bulan kemudian.

Peringkat 2
Jika tidak dirawat, ruam akan timbul pada bahagian badan, kedua-dua belah tapak tangan dan tapak kaki. Gejala seperti selesema, demam dan sakit badan mungkin berlaku. Ulser boleh timbul pada: kerongkong, mulut, bibir, vagina dan dubur.

Peringkat 3
Jika tidak dirawat pada peringkat awal, seseorang itu akan terus memendam penyakit sifilis tanpa sebarang tanda dan gejala. Ia akan berlarutan sehingga beberapa tahun. Walau bagaimanapun ia dapat dikesan melalui ujian darah.

Peringkat 4
Jika masih tidak dirawat, ia akan melarat ke peringkat lebih teruk iaitu Tertiary Syphilis. kuman Spirochetes telah merebak ke seluruh badan dan akan melibatkan otak, jantung, saraf tunjang dan tulang.

Di Antara Gejala-Gejala Adalah:
  • Kesukaran untuk berjalan
  • Kebas
  • Buta secara beransur
  • Kematian
Ketahuilah bahawa sifilis sangat merbahaya jika ia tidak dirawat dengan segera. komplikasi yang dihadapi oleh seseorang adalah berlakunya kerosakan pada otak dan masalah kesihatan yang serius, ia tidak dapat dirawat lagi. Manakala bagi ibu yang hamil akan menjangkiti bayinya menyebabkan kecacatan bayi yang teruk sejak lahir.

Rawatan untuk sifilis dengan membuat diagnosa selepas membuat pemeriksaan dan ujian darah. Sifilis peringkat awal boleh dirawat dengan mudah menggunakan antibiotik. Pesakit yang kronik memerlukan rawatan yang lebih lama. Malangnya, kerosakan pada tubuh badan pada peringkat akhir tidak dapat dirawat lagi.

Pencegahan
  • Cara yang paling baik adalah dengan mengelakkan diri dari hubungan seks dengan pasangan yang menhidap sifilis.
  • Jika anda aktif melakukan hubungan seks, amalkan hubungan seks yang selamat.
  • Setia pada seorang pasangan. Elakkan daripada bertukar-tukar pasangan. Gunakan kondom.
  • Walau bagaimanapun, kondom bukanlah 100% berkesan dalam pencegahan sifilis, tetapi ianya mampu mengurangkan risiko jangkitan.
  • Elakkan dari pengambilan alkohol atau dadah di mana ia akan menjejaskan pertimbangan anda.

6 comments:

  1. salam.
    kak
    saya nk tnye.
    kalau buat seks dgn pasangan yg sdg period boleh kene sifilis ke?

    ReplyDelete
  2. wsalam, utk pengetahuan seks ketika haid adalah haram dari segi hukum. Jadi kita hendaklah elakkan daripada melakukan seks ketika haid. Selain haram dari segi hukum, seks ketika haid juga akan mendatangkan banyak komplikasi terhadap kesihatan kita dan juga pasangan. So nasihatkan akak cuba elakkan perkara nie daripada terjadi kerana banyak keburukan yang akan menanti. Thanks ye n jumpe lagi.

    ReplyDelete
  3. salam
    kak
    saya nk tanya jika kita melakukan seks ketika pasangan sedang haid. Adakah ia akan menyebabkan sifilis ? Selain itu, saya faham bahawa jika kita melakukan seks ketika pasangan sedang haid adalah haram dari segi hukum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Mengakibatkan sifilis tu akak tak pasti. Tapi kita sedia maklum wanita dlm haid diharamkan melakukan seks. Ia blh memudaratkan kesihatan kedua2 pihak. Sifilis salah satu akibatnya. Atau mungkin blh akibatkan penyakit yg lbh merbahaya. Di samping itu juga, wanita yg dlm haid sepatutnya di layan sebaik mungkin krn isteri pada masa nie berada dlm keadaan lemah n perlukan byk rehat.

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. salam kak,
    adakah sifilis berjangkit melalui pertama kali melakukan seks.??

    ReplyDelete